Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

IAB Transparency & Consent Framework (TCF) on toimialan yhdessä luoma standardi, joka lanseerattiin täyttämään GDPR:n ja ePrivacyn vaatimukset digitaalisen mainonnan osalta.

TCF:n tavoitteena on:

Jotta media ja mainostaja pystyy kysymään luvan datan hyödyntämiseen toimialan vaatimassa muodossa tarvitaan sitä varten työkalu, jota kutsutaan yleisesti nimellä Consent Management Platform (CMP). CMP on sivustolle ja/tai applikaatioon kytkettävä teknologia, jonka avulla palvelun käyttäjiltä kysytään lupa datan hyödyntämiseen ja käyttäjän valinnat voidaan kommunikoida ymmärrettävästi esimerkiksi ohjelmallisen ostamisen ja myymisen järjestelmille.

Varmista ohjemallisen toimivuus 15. elokuuta 2020 jälkeen

TCF standardin noudattaminen on erittäin tärkeää erityisesti ohjelmallisen mainonnan toimivuuden kannalta. Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuu 2020 puolivälissä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toiminnan varmistaminen edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä

Asian hoitaminen on sekä medioiden että sivustoiltaan dataa keräävien mainostajien vastuulla. Relevant Digital auttaa mielellään medioita ja mainostajia kriittisen yhteensopivuuden saavuttamiseksi.

Kokosimme vinkiksi pari eri vaihtoehtoa pulman ratkaisemiseksi:

1. Tee oma CMP

TCF Framework on avoin koko toimialalle. Vapaasti käytössä olevan dokumentaatio löytyy GitHubista. Itse tehty CMP pitää rekisteröidä ja validoida IAB:n toimesta. Lisätietoa prosessista löytyy täältä.

2. Gravito CMP

Suomalainen käyttäjäidentiteettien hallintaan keskittynyt Gravito Oy on kehittänyt TCF v2.0 yhteensopivan CMP:n. Relevant ja Gravito tekevät tiivistä yhteistyötä ja Relevant jälleenmyy Graviton ratkaisua asiakkailleen. Graviton CMP:n avulla hoidat palveluidesi TCF V.2.0 yhteensopivuuden helposti. Relevant tarjoaa ratkaisulle kotimaisen käyttöönotto- ja käyttötuen. Lue lisää täältä.

3. Ensighten Privacy

Ensighten Privacy on järeämpi privacy -työkalu digitaalisten palveluiden ylläpitäjille. TCF v2.0 yhteensopivuuden lisäksi Ensighten Privacy mahdollistaa sivustojen suojaamiseen troijalaisilta ja ei toivotuilta datan kerääjiltä. Ensighten Privacy tarjoaa myös kattavan raportoinnin sivustoosi yhteydessä olevista toimijoista ja analytiikan konsenttivalintoihin liittyen. Relevant on Ensightenin paikallinen jälleenmyyntikumppani. Lue lisää täältä.

4. Muut TCF v 2.0 yhteensopivat CMP:t

Muita TCF v2.0 yhteensopivia CMP tarjoajia löydät IAB Europen sivustolta täältä.

Autamme mielellämme sopivan ratkaisun valinnassa! Kaikkein ohjelmallisesti mainontaa myyvien ja ostavien sivustojen on tärkeä tukea TCF -standardia viimeistään 15.8.2020.

Lisätiedot: Petri Kokkonen, +358 40 833 5077, petri.kokkonen(a)relevant.fi

Lue lisää tarjoamistamme ratkaisuista täältä.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää