Relevant näkökulma: Better Ads loi standardit paremmalle verkkomainonnalle

2017/05/05

charlotteMainonta rahoittaa mediaa ja monenlaista sisältöä kokonaan tai osittain. Verkkomainonta mahdollistaa myös sosiaalisen median palveluja. Kuluttajat ovat kuitenkin usein turhautuneita verkkomainoksiin, jotka häiritsevät heidän käyttökokemustaan – keskeyttävät tai hidastavat selailua. Myös mainonnanesto-ohjelmien käyttö lisääntyy.

Tilanne on luonut tarpeen yhteiselle hankkeelle laadukkaampien mainoskokemusten edistämiseksi. Coalition for Better Ads useiden alan järjestöjen ja yritysten yhteinen kansainvälinen hanke, loi standardit paremmalle verkkomainonnalle. Hanke puuttuu haasteisiin, joita mainonnan estäminen aiheuttaa mainonnan tuella sisältöjään ja palveluitaan ilmaiseksi tarjoaville toimijoille. Kehityksen myötä myös mainontaa on sopeutettava niin, että se vastaa kuluttajien muuttuviin odotuksiin.

Pyysimme Better Ads hankkeessa mukana toimivaa Charlotte Thüria (CEO, IAB Sweden) kertomaan meille lisää heidän toiminnastaan.

Mikä on Better Ads?

Better Ads on mm. IAB Euroopan ja Yhdysvaltoijen yhteinen hanke. Kattavien tutkimusten pohjalta on kehitetty uusia globaaleja suosituksia mainonnalle laadukkaamman kävijäkokemuken varmistamiseksi.

Mitä Better Ads tekee?

Se luo standardeja mainonnalle, joita kaikki voivat hyödyntää. Toivottavasti nämä  standardit toimivat herätyksenä medioille ja mainostajille, jotta tutkimusten osoittamien kävijöitä ärsyttävien mainosmuotojen käyttö vähenisi.

Mikä on Better Adsin tavoite?

Tavoitteena on parantaa mainosten asemaa ja luoda paremmin tietoa mainonnalla rahoitetuista verkkopalveluista.

Miten kuluttajat liittyvät Better Adsin työhön?

Better Ads hankkeessa on keskitytty nimenomaan kuluttajiin. Standardit perustuvat kattavaan kuluttajatutkimukseen, jossa lukijat vertailevat erilaisia mainosmuotoja verkkoartikkelien yhteydessä. Yli 25 000 kuluttajaa arvioitavat 104 mainosmuotoa mobiilissa ja tietokoneella. Jo etukäteen tiedämme, että enemmistö haluaa käyttää mainosrahoitteisia verkkopalveluita.

Miten kannattaisi kohdata kuluttaja joka käyttää mainonnanestoa?

Ensinnäkin mielestäni on tärkeä varmistaa, että sivustolla tai palvelussa vierailevat saisivat tiedon siitä, että se rahoitetaan mainostuloilla. Monet yleensä unohtavat tämän. Ruotsissa meillä on standardit, jota kutsumme Ad Friendly – verkostoksi (Ett Annonsvänligt Sverige), jossa mainostajat, teknologioiden toimittajat ja julkaisijat ovat yhdessä päättäneet olla käyttämättä joitain mainosmuotoja, joiden tiedämme erityisesti häiritsevän kävijöitä. Myös sen varmistaminen, että on kuluttajien kanssa on mahdollista käydä keskustelua mainonnasta on tärkeää.

Better Ads tutkimuksesta

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin yli 25 000 internetin käyttäjän mieltymyksiä erilaisista mainosmuodoista Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Tutkimukseen sisältyi 55 mainosmuotoa tietokoneella ja 49 mainosmuotoa mobiilissa. Tulosten perusteella luotiin standardit, joihin sisältyy mainosmuodot, joka ovat kuluttajien mielestä kävijäkokemuksen kannalta parhaita vaihtoehtoja sekä  löydettiin vähiten halutut ja ärsyttävimmät mainokset, jotka todennäköisesti vaikuttavat eniten mainonnan estämiseen.

Better Ads – standardeja tukeva tutkimusmenetelmä soveltuu mittaamaan kuluttajien mieltymyksiä globaalisti sekä testaamaan digitaalisen mainonnan ympäristöjä tietokoneella ja mobiilissa. Tutkimuksia jatketaan laajemmilla alueilla ja ympäristöissä, jotta kuluttajien reaktioista eri mainosmuotoja kohtaan saattaisin tietoa kattavasti. Suosittelemme tutustumaan Better Adsin standardeihin täällä. Voit myös ladata PDF:n tästä.

Suomessa Mainostajien Liitto on kattojärjestönsä World Federation of Advertisersin kautta (WFA) mukana hankkeessa. Mainostajien liitto on eturivissä kehittämässä hyvää kauppatapaa, vastuullista markkinointia sekä markkinoinnin tehokkuutta Suomessa. Mainostajan Liiton noin 400 jäsenyritystä tulevat kaikilta toimialoilta ja edustavat yli 80 prosenttia markkinointiviestinnän panostuksista Suomessa.

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää