Relevant näkökulma: Better Ads loi standardit paremmalle verkkomainonnalle

2017/05/05

charlotteMainonta rahoittaa mediaa ja monenlaista sisältöä kokonaan tai osittain. Verkkomainonta mahdollistaa myös sosiaalisen median palveluja. Kuluttajat ovat kuitenkin usein turhautuneita verkkomainoksiin, jotka häiritsevät heidän käyttökokemustaan – keskeyttävät tai hidastavat selailua. Myös mainonnanesto-ohjelmien käyttö lisääntyy.

Tilanne on luonut tarpeen yhteiselle hankkeelle laadukkaampien mainoskokemusten edistämiseksi. Coalition for Better Ads useiden alan järjestöjen ja yritysten yhteinen kansainvälinen hanke, loi standardit paremmalle verkkomainonnalle. Hanke puuttuu haasteisiin, joita mainonnan estäminen aiheuttaa mainonnan tuella sisältöjään ja palveluitaan ilmaiseksi tarjoaville toimijoille. Kehityksen myötä myös mainontaa on sopeutettava niin, että se vastaa kuluttajien muuttuviin odotuksiin.

Pyysimme Better Ads hankkeessa mukana toimivaa Charlotte Thüria (CEO, IAB Sweden) kertomaan meille lisää heidän toiminnastaan.

Mikä on Better Ads?

Better Ads on mm. IAB Euroopan ja Yhdysvaltoijen yhteinen hanke. Kattavien tutkimusten pohjalta on kehitetty uusia globaaleja suosituksia mainonnalle laadukkaamman kävijäkokemuken varmistamiseksi.

Mitä Better Ads tekee?

Se luo standardeja mainonnalle, joita kaikki voivat hyödyntää. Toivottavasti nämä  standardit toimivat herätyksenä medioille ja mainostajille, jotta tutkimusten osoittamien kävijöitä ärsyttävien mainosmuotojen käyttö vähenisi.

Mikä on Better Adsin tavoite?

Tavoitteena on parantaa mainosten asemaa ja luoda paremmin tietoa mainonnalla rahoitetuista verkkopalveluista.

Miten kuluttajat liittyvät Better Adsin työhön?

Better Ads hankkeessa on keskitytty nimenomaan kuluttajiin. Standardit perustuvat kattavaan kuluttajatutkimukseen, jossa lukijat vertailevat erilaisia mainosmuotoja verkkoartikkelien yhteydessä. Yli 25 000 kuluttajaa arvioitavat 104 mainosmuotoa mobiilissa ja tietokoneella. Jo etukäteen tiedämme, että enemmistö haluaa käyttää mainosrahoitteisia verkkopalveluita.

Miten kannattaisi kohdata kuluttaja joka käyttää mainonnanestoa?

Ensinnäkin mielestäni on tärkeä varmistaa, että sivustolla tai palvelussa vierailevat saisivat tiedon siitä, että se rahoitetaan mainostuloilla. Monet yleensä unohtavat tämän. Ruotsissa meillä on standardit, jota kutsumme Ad Friendly – verkostoksi (Ett Annonsvänligt Sverige), jossa mainostajat, teknologioiden toimittajat ja julkaisijat ovat yhdessä päättäneet olla käyttämättä joitain mainosmuotoja, joiden tiedämme erityisesti häiritsevän kävijöitä. Myös sen varmistaminen, että on kuluttajien kanssa on mahdollista käydä keskustelua mainonnasta on tärkeää.

Better Ads tutkimuksesta

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin yli 25 000 internetin käyttäjän mieltymyksiä erilaisista mainosmuodoista Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Tutkimukseen sisältyi 55 mainosmuotoa tietokoneella ja 49 mainosmuotoa mobiilissa. Tulosten perusteella luotiin standardit, joihin sisältyy mainosmuodot, joka ovat kuluttajien mielestä kävijäkokemuksen kannalta parhaita vaihtoehtoja sekä  löydettiin vähiten halutut ja ärsyttävimmät mainokset, jotka todennäköisesti vaikuttavat eniten mainonnan estämiseen.

Better Ads – standardeja tukeva tutkimusmenetelmä soveltuu mittaamaan kuluttajien mieltymyksiä globaalisti sekä testaamaan digitaalisen mainonnan ympäristöjä tietokoneella ja mobiilissa. Tutkimuksia jatketaan laajemmilla alueilla ja ympäristöissä, jotta kuluttajien reaktioista eri mainosmuotoja kohtaan saattaisin tietoa kattavasti. Suosittelemme tutustumaan Better Adsin standardeihin täällä. Voit myös ladata PDF:n tästä.

Suomessa Mainostajien Liitto on kattojärjestönsä World Federation of Advertisersin kautta (WFA) mukana hankkeessa. Mainostajien liitto on eturivissä kehittämässä hyvää kauppatapaa, vastuullista markkinointia sekä markkinoinnin tehokkuutta Suomessa. Mainostajan Liiton noin 400 jäsenyritystä tulevat kaikilta toimialoilta ja edustavat yli 80 prosenttia markkinointiviestinnän panostuksista Suomessa.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää