Relevant näkökulma: Better Ads loi standardit paremmalle verkkomainonnalle

2017/05/05

charlotteMainonta rahoittaa mediaa ja monenlaista sisältöä kokonaan tai osittain. Verkkomainonta mahdollistaa myös sosiaalisen median palveluja. Kuluttajat ovat kuitenkin usein turhautuneita verkkomainoksiin, jotka häiritsevät heidän käyttökokemustaan – keskeyttävät tai hidastavat selailua. Myös mainonnanesto-ohjelmien käyttö lisääntyy.

Tilanne on luonut tarpeen yhteiselle hankkeelle laadukkaampien mainoskokemusten edistämiseksi. Coalition for Better Ads useiden alan järjestöjen ja yritysten yhteinen kansainvälinen hanke, loi standardit paremmalle verkkomainonnalle. Hanke puuttuu haasteisiin, joita mainonnan estäminen aiheuttaa mainonnan tuella sisältöjään ja palveluitaan ilmaiseksi tarjoaville toimijoille. Kehityksen myötä myös mainontaa on sopeutettava niin, että se vastaa kuluttajien muuttuviin odotuksiin.

Pyysimme Better Ads hankkeessa mukana toimivaa Charlotte Thüria (CEO, IAB Sweden) kertomaan meille lisää heidän toiminnastaan.

Mikä on Better Ads?

Better Ads on mm. IAB Euroopan ja Yhdysvaltoijen yhteinen hanke. Kattavien tutkimusten pohjalta on kehitetty uusia globaaleja suosituksia mainonnalle laadukkaamman kävijäkokemuken varmistamiseksi.

Mitä Better Ads tekee?

Se luo standardeja mainonnalle, joita kaikki voivat hyödyntää. Toivottavasti nämä  standardit toimivat herätyksenä medioille ja mainostajille, jotta tutkimusten osoittamien kävijöitä ärsyttävien mainosmuotojen käyttö vähenisi.

Mikä on Better Adsin tavoite?

Tavoitteena on parantaa mainosten asemaa ja luoda paremmin tietoa mainonnalla rahoitetuista verkkopalveluista.

Miten kuluttajat liittyvät Better Adsin työhön?

Better Ads hankkeessa on keskitytty nimenomaan kuluttajiin. Standardit perustuvat kattavaan kuluttajatutkimukseen, jossa lukijat vertailevat erilaisia mainosmuotoja verkkoartikkelien yhteydessä. Yli 25 000 kuluttajaa arvioitavat 104 mainosmuotoa mobiilissa ja tietokoneella. Jo etukäteen tiedämme, että enemmistö haluaa käyttää mainosrahoitteisia verkkopalveluita.

Miten kannattaisi kohdata kuluttaja joka käyttää mainonnanestoa?

Ensinnäkin mielestäni on tärkeä varmistaa, että sivustolla tai palvelussa vierailevat saisivat tiedon siitä, että se rahoitetaan mainostuloilla. Monet yleensä unohtavat tämän. Ruotsissa meillä on standardit, jota kutsumme Ad Friendly – verkostoksi (Ett Annonsvänligt Sverige), jossa mainostajat, teknologioiden toimittajat ja julkaisijat ovat yhdessä päättäneet olla käyttämättä joitain mainosmuotoja, joiden tiedämme erityisesti häiritsevän kävijöitä. Myös sen varmistaminen, että on kuluttajien kanssa on mahdollista käydä keskustelua mainonnasta on tärkeää.

Better Ads tutkimuksesta

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin yli 25 000 internetin käyttäjän mieltymyksiä erilaisista mainosmuodoista Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Tutkimukseen sisältyi 55 mainosmuotoa tietokoneella ja 49 mainosmuotoa mobiilissa. Tulosten perusteella luotiin standardit, joihin sisältyy mainosmuodot, joka ovat kuluttajien mielestä kävijäkokemuksen kannalta parhaita vaihtoehtoja sekä  löydettiin vähiten halutut ja ärsyttävimmät mainokset, jotka todennäköisesti vaikuttavat eniten mainonnan estämiseen.

Better Ads – standardeja tukeva tutkimusmenetelmä soveltuu mittaamaan kuluttajien mieltymyksiä globaalisti sekä testaamaan digitaalisen mainonnan ympäristöjä tietokoneella ja mobiilissa. Tutkimuksia jatketaan laajemmilla alueilla ja ympäristöissä, jotta kuluttajien reaktioista eri mainosmuotoja kohtaan saattaisin tietoa kattavasti. Suosittelemme tutustumaan Better Adsin standardeihin täällä. Voit myös ladata PDF:n tästä.

Suomessa Mainostajien Liitto on kattojärjestönsä World Federation of Advertisersin kautta (WFA) mukana hankkeessa. Mainostajien liitto on eturivissä kehittämässä hyvää kauppatapaa, vastuullista markkinointia sekä markkinoinnin tehokkuutta Suomessa. Mainostajan Liiton noin 400 jäsenyritystä tulevat kaikilta toimialoilta ja edustavat yli 80 prosenttia markkinointiviestinnän panostuksista Suomessa.

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää