Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Dmexco tarjoaa seminaareja, keskustelua ja esityksiä, joissa kuvataan digitaalisen liiketoiminnan tulevaisuutta ja markkina-arvoa. Vuosittain tapahtumaan kokoontuu yli 40000 kävijää, 1100 näytteilleasettajaa ja 500 puhujaa.

Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme:

Tekoäly ja koneoppiminen – Dmexcon painopiste selkeästi tekoälyssä ja koneoppimisessa. Kysymys ei ole enää siitä tuleeko tekoäly vaikuttamaan päivittäiseen tekemiseen vaan enempikin siitä, millä kaikilla tavoin.

Vastuu, avoimuus ja blockchain – Loppukäyttäjille mielekkäiden kokemusten tuottaminen on nousemassa jopa yhdeksi alan tärkeimmäksi painopisteeksi. Säätelyn noudattaminen ja kuluttajansuojan kunnioittaminen ovat nousseet välttämättömiksi ei pelkästään tiukemman lainsäädännön myötä van myöskin asiakasuskollisuuden ja brändin maineen takia. Blockchain saattaa olla ratkaisu brändinturvallisutteen ja adfraudiin, mutta tie siihen on vielä pitkä. Nähtäväksi jää myös blockchainin kaupallinen arvo toimialalle.

Data – Data on ansainnut paikkansa digitaalisen muutoksen ytimessä. Vaikka se on ollut kaikkien huulilla ja pitkään, on datan alkanut vihdoin näkyä myös konkreettisessa tekemisessä. Päästäkseen lähemmäksi asiakkaita on pystyttävä reagoimaan reaaliajassa ja yhdistettävä tietoja useista eri lähteistä. Kyse on ensisijaiset loppukäyttäjän kokemuksen parantamisesta. Koko organisaation täytyy ymmärtää miten, missä ja miksi data on koko liiketoiminnan ytimessä.

Kumppanuuksien voima – Viime vuosina mainostajat ovat siirtyneet enemmän hoitamaan mainontaa talon sisällä (in-house) ja toimivat suoraan yhteistyössä teknologiatoimittajien kanssa. Yritykset, jotka ovat innovaatioiden eturintamassa hyödyntävät kehittynyttä teknologiaa ja pystyvät mukautumaan muuttuviin tarpeisiin. Kehityksessä mukana pysyminen ei onnistu yksin, vaan tähän tarvitaan toimiva kumppaniverkosto.

Esports – Isoimmat markkinat alkavat heräämään Esportsin tavoittavuuteen. Markkina on vielä alkuvaiheessa ja potentiaalista kasvuvaraa ja kehitettävää löytyy. Dmexcossa kuultiin useampia aiheeseen liittyviä esityksiä.

Ohjelmallinen – Brändit investoivat enemmän ohjelmalliseen ostamiseen, mutta he odottavat parempaa kontrollia, mittausta ja tuloksia. Budjettien kasvaessa on kiire kiinnittää huomio mainosten näkyvyyteen ja avoimuuteen. Riskejä pyritään minimoimaan käyttämällä yksityisiä markkinapaikkoja. Ohjelmallisesti ostetuille Guaranteed näytöille ennustetaan kasvua kaikissa mainosmuodoissa ja kanavissa.

IAB Europe julkaisi Dmexcossa kaksi uutta raporttia ohjelmallisen ostamisen tilanteesta Euroopassa (Lähde: IAB Finland):

Attitudes to Programmatic Advertising Report osoittaa, että mainostavat vaativat avoimuutta, valvontaa, pääsyä laadukkaisiin mediaympäristöihin ja inventaariin. Ohjelmallisen ostamisen in-house ostaminen kasvaa edelleen ja on nyt mainostajien suosima malli. Ohjelmallisesta ostamisesta on tulossa normi useimmille sidosryhmille, mutta ad fraudiin liittyvät kysymykset ovat edelleen keskeisiä esteitä investointien kasvulle. Private marketplace -kauppa on hallitseva kaupankäynnin mekanismi, jota käytetään ohjelmallisessa ostamisessa.

IHS Markitin kanssa yhteistyössä tuotettu European Market Sizing Report paljastaa, että ohjelmallinen display-mainonnan markkina kasvoi Euroopassa viime vuonna 27,1% ja 12 miljardia euroa. Kasvusta 62 prosenttia display-mainostuotosta kaupattiin ohjelmallisesti vuonna 2017. Mobiili on edelleen “ohjelmallisin” mainosmuoto, sillä yli 80 prosenttia mobiilimainonnan kaupasta käydään ohjelmallisesti, seuraavana tulee video, joista 74,1% ostettiin ja myytiin ohjelmallisesti.

Oli ilo nähdä paikan päällä myös paljon kumppaneitamme ja asiakaitamme. Nyt ei muuta kun odottelemaan ensi vuoden spektaakkelia, ei vaan kai tässä olisi vähän tehtävää ennen sitä.

Lue myös:

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää