Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Dmexco tarjoaa seminaareja, keskustelua ja esityksiä, joissa kuvataan digitaalisen liiketoiminnan tulevaisuutta ja markkina-arvoa. Vuosittain tapahtumaan kokoontuu yli 40000 kävijää, 1100 näytteilleasettajaa ja 500 puhujaa.

Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme:

Tekoäly ja koneoppiminen – Dmexcon painopiste selkeästi tekoälyssä ja koneoppimisessa. Kysymys ei ole enää siitä tuleeko tekoäly vaikuttamaan päivittäiseen tekemiseen vaan enempikin siitä, millä kaikilla tavoin.

Vastuu, avoimuus ja blockchain – Loppukäyttäjille mielekkäiden kokemusten tuottaminen on nousemassa jopa yhdeksi alan tärkeimmäksi painopisteeksi. Säätelyn noudattaminen ja kuluttajansuojan kunnioittaminen ovat nousseet välttämättömiksi ei pelkästään tiukemman lainsäädännön myötä van myöskin asiakasuskollisuuden ja brändin maineen takia. Blockchain saattaa olla ratkaisu brändinturvallisutteen ja adfraudiin, mutta tie siihen on vielä pitkä. Nähtäväksi jää myös blockchainin kaupallinen arvo toimialalle.

Data – Data on ansainnut paikkansa digitaalisen muutoksen ytimessä. Vaikka se on ollut kaikkien huulilla ja pitkään, on datan alkanut vihdoin näkyä myös konkreettisessa tekemisessä. Päästäkseen lähemmäksi asiakkaita on pystyttävä reagoimaan reaaliajassa ja yhdistettävä tietoja useista eri lähteistä. Kyse on ensisijaiset loppukäyttäjän kokemuksen parantamisesta. Koko organisaation täytyy ymmärtää miten, missä ja miksi data on koko liiketoiminnan ytimessä.

Kumppanuuksien voima – Viime vuosina mainostajat ovat siirtyneet enemmän hoitamaan mainontaa talon sisällä (in-house) ja toimivat suoraan yhteistyössä teknologiatoimittajien kanssa. Yritykset, jotka ovat innovaatioiden eturintamassa hyödyntävät kehittynyttä teknologiaa ja pystyvät mukautumaan muuttuviin tarpeisiin. Kehityksessä mukana pysyminen ei onnistu yksin, vaan tähän tarvitaan toimiva kumppaniverkosto.

Esports – Isoimmat markkinat alkavat heräämään Esportsin tavoittavuuteen. Markkina on vielä alkuvaiheessa ja potentiaalista kasvuvaraa ja kehitettävää löytyy. Dmexcossa kuultiin useampia aiheeseen liittyviä esityksiä.

Ohjelmallinen – Brändit investoivat enemmän ohjelmalliseen ostamiseen, mutta he odottavat parempaa kontrollia, mittausta ja tuloksia. Budjettien kasvaessa on kiire kiinnittää huomio mainosten näkyvyyteen ja avoimuuteen. Riskejä pyritään minimoimaan käyttämällä yksityisiä markkinapaikkoja. Ohjelmallisesti ostetuille Guaranteed näytöille ennustetaan kasvua kaikissa mainosmuodoissa ja kanavissa.

IAB Europe julkaisi Dmexcossa kaksi uutta raporttia ohjelmallisen ostamisen tilanteesta Euroopassa (Lähde: IAB Finland):

Attitudes to Programmatic Advertising Report osoittaa, että mainostavat vaativat avoimuutta, valvontaa, pääsyä laadukkaisiin mediaympäristöihin ja inventaariin. Ohjelmallisen ostamisen in-house ostaminen kasvaa edelleen ja on nyt mainostajien suosima malli. Ohjelmallisesta ostamisesta on tulossa normi useimmille sidosryhmille, mutta ad fraudiin liittyvät kysymykset ovat edelleen keskeisiä esteitä investointien kasvulle. Private marketplace -kauppa on hallitseva kaupankäynnin mekanismi, jota käytetään ohjelmallisessa ostamisessa.

IHS Markitin kanssa yhteistyössä tuotettu European Market Sizing Report paljastaa, että ohjelmallinen display-mainonnan markkina kasvoi Euroopassa viime vuonna 27,1% ja 12 miljardia euroa. Kasvusta 62 prosenttia display-mainostuotosta kaupattiin ohjelmallisesti vuonna 2017. Mobiili on edelleen “ohjelmallisin” mainosmuoto, sillä yli 80 prosenttia mobiilimainonnan kaupasta käydään ohjelmallisesti, seuraavana tulee video, joista 74,1% ostettiin ja myytiin ohjelmallisesti.

Oli ilo nähdä paikan päällä myös paljon kumppaneitamme ja asiakaitamme. Nyt ei muuta kun odottelemaan ensi vuoden spektaakkelia, ei vaan kai tässä olisi vähän tehtävää ennen sitä.

Lue myös:

Webinaari: Haluatko kuulla tulevaisuuden näkymiä maksumuurien käytöstä verkkojulkaisuissa?

2018/10/12

Miten dataa analysoimalla saadaan tietoa todennäköisimmistä tilaajista? Miten maksumuurimallit toimivat ja miksi lukijakeskeinen lähestymistapa voisi korvata sisältöön keskittyneet mallit? Tule mukaan webinaariin, jossa Piechota kertoo yhdessä Cxensen Annbjørg Medhaugin kanssa dynaamisista maksumuureista.

Lue lisää

Datakaupan läpinäkyvyys GDPR:n jälkeisessä maailmassa

2018/10/05

GDPR astuessa voimaan 4 kuukautta sitten koko ala hyperventiloi pahasti ja osa pelkäsi ohjelmallisen mainoskaupan loppuvan kokonaan, jos kuluttajilta ei saataisi lupaa datan käyttöön. Suurin osa peloista oli alunperinkin ylimitoitettuja, sillä kuluttajien käyttäytyminen ei muutu yhdessä yössä uuden asetuksen voimaantulon myötä. Relevantilla olimme vakuuttuneita että GDPR:n voimaantulo kitkisi räikeimpiä hämäräpelureita datamarkkinalta pois.

Lue lisää

Syksy on muutosten aikaa

2018/09/27

Syksy on saatu vauhdilla käyntiin. Niin yksityiselämässä kuin yritysmaailmassakin syksy usein antaa mahdollisuuden aloittaa lomien jälkeen uudella draivilla ja innostaa tekemään muutoksia. Pieniä muutoksia on tapahtunut myös meillä Relevantilla. Olemme nimittäin saaneet johtoryhmäämme mukaan dataliiketoiminnastamme vastaavan Olli Järvilehdon. Onnittelut Ollille! Onko johtoryhmämme sinulle jo muuten tuttu?

Lue lisää

Tehokkaan kohderyhmän valitseminen mainoskampanjalle

2018/09/26

Ihmiset kohtaavat päivän mittaan eri ympäristössä lukemattoman määrän viestejä, joilla mainostajat pyrkivät vaikuttamaan heidän ostokäyttäytymiseen. Mainosviestien tulvassa on yhä vaikeampi koskettaa ja tulla huomatuksi. Puhuttelevan mainosviestin lisäksi on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että kampanja suunnataan niille, jotka todennäköisemmin ovat tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita. Näin palvellaan myös viestin vastaanottajaa.

Lue lisää

Miten kasvattaa digitaalisten sisältöjen tilausmääriä menettämättä mainostuottoja?

2018/09/25

Mietitkö, miten digitaalisten sisältöjen tilausmäärää voisi kasvattaa menettämättä mainostuottoja? Vastaus on Conversion Enginen dynaaminen, dataan pohjautuva reaaliaikainen personointi, joka toimii kaikissa päätelaitteissa. Conversion Engine luo julkaisijoille mahdollisuuden hyödyntää yleisön käyttäytymistä ja mieltymyksiä kaupallisiin tarkoituksiin. Teknologia hyödyntää Cxensen personointialgoritmeja ja käyttäjäprofiileja personoidun kävijäkokemuksen luomiseksi.

Lue lisää