Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Dmexco tarjoaa seminaareja, keskustelua ja esityksiä, joissa kuvataan digitaalisen liiketoiminnan tulevaisuutta ja markkina-arvoa. Vuosittain tapahtumaan kokoontuu yli 40000 kävijää, 1100 näytteilleasettajaa ja 500 puhujaa.

Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme:

Tekoäly ja koneoppiminen – Dmexcon painopiste selkeästi tekoälyssä ja koneoppimisessa. Kysymys ei ole enää siitä tuleeko tekoäly vaikuttamaan päivittäiseen tekemiseen vaan enempikin siitä, millä kaikilla tavoin.

Vastuu, avoimuus ja blockchain – Loppukäyttäjille mielekkäiden kokemusten tuottaminen on nousemassa jopa yhdeksi alan tärkeimmäksi painopisteeksi. Säätelyn noudattaminen ja kuluttajansuojan kunnioittaminen ovat nousseet välttämättömiksi ei pelkästään tiukemman lainsäädännön myötä van myöskin asiakasuskollisuuden ja brändin maineen takia. Blockchain saattaa olla ratkaisu brändinturvallisutteen ja adfraudiin, mutta tie siihen on vielä pitkä. Nähtäväksi jää myös blockchainin kaupallinen arvo toimialalle.

Data – Data on ansainnut paikkansa digitaalisen muutoksen ytimessä. Vaikka se on ollut kaikkien huulilla ja pitkään, on datan alkanut vihdoin näkyä myös konkreettisessa tekemisessä. Päästäkseen lähemmäksi asiakkaita on pystyttävä reagoimaan reaaliajassa ja yhdistettävä tietoja useista eri lähteistä. Kyse on ensisijaiset loppukäyttäjän kokemuksen parantamisesta. Koko organisaation täytyy ymmärtää miten, missä ja miksi data on koko liiketoiminnan ytimessä.

Kumppanuuksien voima – Viime vuosina mainostajat ovat siirtyneet enemmän hoitamaan mainontaa talon sisällä (in-house) ja toimivat suoraan yhteistyössä teknologiatoimittajien kanssa. Yritykset, jotka ovat innovaatioiden eturintamassa hyödyntävät kehittynyttä teknologiaa ja pystyvät mukautumaan muuttuviin tarpeisiin. Kehityksessä mukana pysyminen ei onnistu yksin, vaan tähän tarvitaan toimiva kumppaniverkosto.

Esports – Isoimmat markkinat alkavat heräämään Esportsin tavoittavuuteen. Markkina on vielä alkuvaiheessa ja potentiaalista kasvuvaraa ja kehitettävää löytyy. Dmexcossa kuultiin useampia aiheeseen liittyviä esityksiä.

Ohjelmallinen – Brändit investoivat enemmän ohjelmalliseen ostamiseen, mutta he odottavat parempaa kontrollia, mittausta ja tuloksia. Budjettien kasvaessa on kiire kiinnittää huomio mainosten näkyvyyteen ja avoimuuteen. Riskejä pyritään minimoimaan käyttämällä yksityisiä markkinapaikkoja. Ohjelmallisesti ostetuille Guaranteed näytöille ennustetaan kasvua kaikissa mainosmuodoissa ja kanavissa.

IAB Europe julkaisi Dmexcossa kaksi uutta raporttia ohjelmallisen ostamisen tilanteesta Euroopassa (Lähde: IAB Finland):

Attitudes to Programmatic Advertising Report osoittaa, että mainostavat vaativat avoimuutta, valvontaa, pääsyä laadukkaisiin mediaympäristöihin ja inventaariin. Ohjelmallisen ostamisen in-house ostaminen kasvaa edelleen ja on nyt mainostajien suosima malli. Ohjelmallisesta ostamisesta on tulossa normi useimmille sidosryhmille, mutta ad fraudiin liittyvät kysymykset ovat edelleen keskeisiä esteitä investointien kasvulle. Private marketplace -kauppa on hallitseva kaupankäynnin mekanismi, jota käytetään ohjelmallisessa ostamisessa.

IHS Markitin kanssa yhteistyössä tuotettu European Market Sizing Report paljastaa, että ohjelmallinen display-mainonnan markkina kasvoi Euroopassa viime vuonna 27,1% ja 12 miljardia euroa. Kasvusta 62 prosenttia display-mainostuotosta kaupattiin ohjelmallisesti vuonna 2017. Mobiili on edelleen “ohjelmallisin” mainosmuoto, sillä yli 80 prosenttia mobiilimainonnan kaupasta käydään ohjelmallisesti, seuraavana tulee video, joista 74,1% ostettiin ja myytiin ohjelmallisesti.

Oli ilo nähdä paikan päällä myös paljon kumppaneitamme ja asiakaitamme. Nyt ei muuta kun odottelemaan ensi vuoden spektaakkelia, ei vaan kai tässä olisi vähän tehtävää ennen sitä.

Lue myös:

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää