Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Dmexco tarjoaa seminaareja, keskustelua ja esityksiä, joissa kuvataan digitaalisen liiketoiminnan tulevaisuutta ja markkina-arvoa. Vuosittain tapahtumaan kokoontuu yli 40000 kävijää, 1100 näytteilleasettajaa ja 500 puhujaa.

Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme:

Tekoäly ja koneoppiminen – Dmexcon painopiste selkeästi tekoälyssä ja koneoppimisessa. Kysymys ei ole enää siitä tuleeko tekoäly vaikuttamaan päivittäiseen tekemiseen vaan enempikin siitä, millä kaikilla tavoin.

Vastuu, avoimuus ja blockchain – Loppukäyttäjille mielekkäiden kokemusten tuottaminen on nousemassa jopa yhdeksi alan tärkeimmäksi painopisteeksi. Säätelyn noudattaminen ja kuluttajansuojan kunnioittaminen ovat nousseet välttämättömiksi ei pelkästään tiukemman lainsäädännön myötä van myöskin asiakasuskollisuuden ja brändin maineen takia. Blockchain saattaa olla ratkaisu brändinturvallisutteen ja adfraudiin, mutta tie siihen on vielä pitkä. Nähtäväksi jää myös blockchainin kaupallinen arvo toimialalle.

Data – Data on ansainnut paikkansa digitaalisen muutoksen ytimessä. Vaikka se on ollut kaikkien huulilla ja pitkään, on datan alkanut vihdoin näkyä myös konkreettisessa tekemisessä. Päästäkseen lähemmäksi asiakkaita on pystyttävä reagoimaan reaaliajassa ja yhdistettävä tietoja useista eri lähteistä. Kyse on ensisijaiset loppukäyttäjän kokemuksen parantamisesta. Koko organisaation täytyy ymmärtää miten, missä ja miksi data on koko liiketoiminnan ytimessä.

Kumppanuuksien voima – Viime vuosina mainostajat ovat siirtyneet enemmän hoitamaan mainontaa talon sisällä (in-house) ja toimivat suoraan yhteistyössä teknologiatoimittajien kanssa. Yritykset, jotka ovat innovaatioiden eturintamassa hyödyntävät kehittynyttä teknologiaa ja pystyvät mukautumaan muuttuviin tarpeisiin. Kehityksessä mukana pysyminen ei onnistu yksin, vaan tähän tarvitaan toimiva kumppaniverkosto.

Esports – Isoimmat markkinat alkavat heräämään Esportsin tavoittavuuteen. Markkina on vielä alkuvaiheessa ja potentiaalista kasvuvaraa ja kehitettävää löytyy. Dmexcossa kuultiin useampia aiheeseen liittyviä esityksiä.

Ohjelmallinen – Brändit investoivat enemmän ohjelmalliseen ostamiseen, mutta he odottavat parempaa kontrollia, mittausta ja tuloksia. Budjettien kasvaessa on kiire kiinnittää huomio mainosten näkyvyyteen ja avoimuuteen. Riskejä pyritään minimoimaan käyttämällä yksityisiä markkinapaikkoja. Ohjelmallisesti ostetuille Guaranteed näytöille ennustetaan kasvua kaikissa mainosmuodoissa ja kanavissa.

IAB Europe julkaisi Dmexcossa kaksi uutta raporttia ohjelmallisen ostamisen tilanteesta Euroopassa (Lähde: IAB Finland):

Attitudes to Programmatic Advertising Report osoittaa, että mainostavat vaativat avoimuutta, valvontaa, pääsyä laadukkaisiin mediaympäristöihin ja inventaariin. Ohjelmallisen ostamisen in-house ostaminen kasvaa edelleen ja on nyt mainostajien suosima malli. Ohjelmallisesta ostamisesta on tulossa normi useimmille sidosryhmille, mutta ad fraudiin liittyvät kysymykset ovat edelleen keskeisiä esteitä investointien kasvulle. Private marketplace -kauppa on hallitseva kaupankäynnin mekanismi, jota käytetään ohjelmallisessa ostamisessa.

IHS Markitin kanssa yhteistyössä tuotettu European Market Sizing Report paljastaa, että ohjelmallinen display-mainonnan markkina kasvoi Euroopassa viime vuonna 27,1% ja 12 miljardia euroa. Kasvusta 62 prosenttia display-mainostuotosta kaupattiin ohjelmallisesti vuonna 2017. Mobiili on edelleen “ohjelmallisin” mainosmuoto, sillä yli 80 prosenttia mobiilimainonnan kaupasta käydään ohjelmallisesti, seuraavana tulee video, joista 74,1% ostettiin ja myytiin ohjelmallisesti.

Oli ilo nähdä paikan päällä myös paljon kumppaneitamme ja asiakaitamme. Nyt ei muuta kun odottelemaan ensi vuoden spektaakkelia, ei vaan kai tässä olisi vähän tehtävää ennen sitä.

Lue myös:

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää

Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan.

Lue lisää

Useamman SSP:n ja Adserverin seuranta ja raportointi yhdessä järjestelmässä

2019/02/26

Useiden myyntijärjestelmien käyttäminen on osa miltei jokaisen median arkea, varsinkin ohjelmallisessa myynnissä. Teknologiakumppaneiden määrän kasvattaminen on välttämätöntä myynnin kasvun saavuttamiseksii, mutta samalla myynnin seuranta ja raportointi hankaloituu. Ratkaisimme haasteen kehittämällä työkalun, joka mahdollistaa usean SSP:n ja Adserverin seurannan ja raportoinnin yhdessä käyttöliittymässä.

Lue lisää

Relevant on muutakin kuin ad-techiä

2019/02/19

Relevant Digital Oy tunnetaan mainosteknologioita virittävänä talona ja tech-talkkia tulee viljeltyä varmasti välillä liikaakin. Mainospalvelimet, ohjelmallisen myymisen ja -ostamisen teknologiat ja niihin liittyvä osaaminen ovat tärkeä osa tarjoamaamme, mutta vain osa. Teknologia projektien lisäksi toteutamme säännöllisesti vaativia konsultointihankkeita.

Lue lisää