Neljä vinkkiä: Näin pääset alkuun personoinnissa

2016/11/30

Julkaisijat kohtaavat jatkuvasti uusia haasteita muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Kaiken taustalla on yksi suuri kysymys: Miten luoda kestävä digitaalinen liiketoimintamalli? Yksi strategia, jota voidaan käyttää yleisöjen sitouttamisessa ja kaupallistamisessa on personointi. Personoinnin taustalla on vahvasti sopivan teknologian löytäminen, mutta se ei ole ainoa huomioon otettava asia.

Näillä neljällä vinkillä pääset alkuun:

1. Aseta tavoitteet
2. Kerää dataa
3. Analysoi yleisösi
4. Varmista resurssit

1. Aseita tavoitteet

Heti projektin alussa on syytä määrittää personoinnin tavoitteet. Muista että tavoitteesi voivat muuttua ajan myötä. Järkevintä on lähteä liikkeelle realistisilla ja saavutettavissa olevilla tavoitteilla. Sivun latausmäärille ja klikkauksille asetettuja tavoitteita on hyvä tarkistaa projektin edetessä. Pidemmän aikavälin tavoitteita voivat olla esimerkiksi yleisösegmenttien kaupallistaminen ja tilausmäärien kasvattaminen.

2. Kerää Dataa

Vaikka on olemassa monia työkaluja, jotka auttavat analysoimaan sivuston liikennettä, harva kokoa arvokasta dataa ja luo käyttäjäprofiileita. Tämä kannatta huomioida, jos projektin onnistuminen edellyttää analytiikkatyökaluihin investoimista. Mahdollisuus rakentaa monipuolisia sisältöprofiileja auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä sivukävijät haluavat lukea ja mikä toimii. Suosittujen sisältöjen löytäminen eri kohderyhmien keskuudessa mahdollistaa toimivamman personointistrategian luomisen.

3. Analysoi yleisösi

Seuraava askel projektissa on ymmärtää yleisösi – aivan oikein, sivustollasi ei todennäköisesti ole ainoastaan yhdenlaista yleisöä. On tärkeää ymmärtää ketä he ovat ja mitä he haluavat. Esimerkiksi Cxensen personointityökalu mahdollistaa erilaisen segmenttien luomisen helposti ja tarjoaa ymmärryksen siitä minkälaista sisältöä kyseinen segmentti haluaa nähdä eniten ja minkälaista vähiten. Tämä tieto on tarpeen yksilöidyn sisältökokemuksen luomisessa.

4. Varmista resurssit

Älä istu pöydässä yksin. Varmista, että sinulla on ympärilläsi hyvä tiimi, joka osaa ottaa projektissa huomioon operatiivisen, kaupallisen, sisällöllisen ja teknisen näkökulman. Kaikkien tiimin jäsenten tulee pyrkiä yhdessä aktiivisesti kohti yhteistä tavoitetta.

Lopuksi

Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys. Hyödyntämällä vinkkejämme pääset projektissa alkuun.
Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä

Lisää aiheesta:
Kasvata sivukävijöiden sitoutumista jakamalla räätälöityä sisältöä
Kerää, segmentoi, ja hyödynnä dataa Data Management Platformilla (DMP)

 

Jaa tämä:

Lue myös:

Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään.

Lue lisää

Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Mitä eroa on Google AdSensen ja DoubleClick AdExchangen välillä?

2017/11/17

Monille verkkosivustoille, niin suurille ja pienille, mainonta on usein yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Jos pohdit eroa Google Adsensen ja DoubleClick AdExhangen välillä, löydät täältä joitakin olennaisimpia.

Lue lisää

Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

Lue lisää

Relevant Audiencessa tarjolla jo 300 segmenttiä mainostajille

2017/11/15

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita, läpinäkyviä kohderyhmäsegmenttejä mainostajille ostettavaksi ohjelmallisesti. Tavoitteenamme on tuoda sopivimmat yleisöt helposti mainostajien saataville. Tarjolla on nyt yhteensä jo yli 300 erilaista yleisösegmenttiä, jotka koostuvat kattavasta valikoimasta demografioita ja kiinnostuksen kohteita. 

Lue lisää