Miten saada tunnistamattomista verkkosivun kävijöistä asiakkaita?

2017/03/22

Ajatus voi tuntua hieman kunnianhimoiselta tai naiviilta, mutta useimmat yritykset haluaisivat saada jokaisen verkkosivustolla vierailevan ostamaan tai palaamaan sivustolle useammin. Miten nykypäivän kilpailutilanteessa on edes mahdollista jalostaa sivulla kävijöitä asiakkaiksi? Lähes jokaisella mitä tahansa tuotetta tarjoavalla brändillä on samankaltaisia tuotteita tarjoavia kilpailijoita esim. ruokakaupassa voit huomata kuinka montaa erilaista pyykinpesuainetta on tarjolla. Vastaavasti mediatalot ja julkaisijat kilpailevat lukijoista. Vaikka suurin osa sisällöstä on saatavilla ilmaiseksi, ja sisältöjä jaetaan laajasti sosiaalisessa mediassa, kilpailevat julkaisijat sisältöjen kautta syntyvistä tuotoista.

Miten brändi voi erottua joukosta tai miten kertaluontoisen sivulla kävijän saa palaamaan asiakkaana? Yritysten täytyy ymmärtää yleisöään ja personoida sisältönsä ja viestinsä kävijöiden mukaan. Hankalin osa markkinoijalle on näyttää kävijälle sopivinta sisältöä, jos he eivät tiedä kävijöistä mitään. Dataa hyödyntämällä voidaan kasvattaa mm. ostamisen, käyttäjäksi rekisteröitymisen ja uutiskirjeen tilaamisen todennäköisyyttä.

Kaikki lähtee datasta!

Kerää dataa ja rakenna dataan perustuvia segmenttejä

Yrityksen tulisi ensinnäkin hyödyntää omaa dataansa (fist-party data). Tämä on mahdollista käyttämällä datan hallintaan tarkoitettuja työkaluja (Data Management Platform = DMP). DMP kerää dataa yrityksen omilta digitaalisilta alustoilta kuten verkkosivustoilta ja sovelluksista. Järjestelmien taustalla liikkuu paljon tietoa. Minne kävijä lähti kun hän viime kerralla kävi sivustolla? Ostiko hän mitään? Millaisessa sisällössä hän vietti aikaansa eniten? Vastaukset mm. näihin kysymyksiin auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä kävijät haluavat lukea ja mikä toimii.

Yrityksen omaa dataa voidaan yhdistää ja näin rikastuttaa toisen- ja kolmannen osapuolen sivustojen ja sovellusten datalla. Dataa voidaan saada mm. yhteistyökumppaneilta ja muista lähteistä, kuten tilausjärjestelmistä, sosiaalisesta mediasta, asiakkuuden hallintajärjestelmästä (CRM), yrityksen resursoinnin suunnittelusta (ERP), sisällönhallinta työkaluista (CMS) ja muista analytiikka työkaluista. Dataa ei käsitellä henkilötasolla vaan samankaltaisia kävijöitä yhdistetään segmenteiksi. Sivuston sisältöä ja mainontaa voidaan personoida näihin segmentteihin perustuen.

Analysoi ja personoi reaaliaikaisesti

Kun kävijät selailevat verkkosivua saadaan heistä reaaliaikaisesti dataa, joka auttaa ymmärtämään heidän kiinnostuksen kohteitaan ja aikomuksiaan. Selvittämällä kävijöiden aikomuksia voidaan heitä palvella tarjoamalla sopivaa sisältöä, tarjouksia ja mainoksia. Tällä voidaan vaikuttaa kävijöiden tyytyväisyyteen ja sitoutumiseen. DMP avulla voidaan kerätä ja hyödyntää dataa reaaliajassa ja mahdollistaa personoitujen viestien ja sisältöjen jakaminen.

Winnpeg Free Press, alueellinen mediayhtiö Kanadassa, otti valtavan edistysaskeleen personoimalla lähes koko etusivunsa sivukävijän kiinnostuksen mukaan (lue lisää casesta). Hyödyntämällä reaaliaikaista kävijätietoa, Winnipeg pystyi jakamaan sivukävijöille kiinnostavia artikkeleita personoidusti ja sivustolla vietetty aika kasvoi. Winnipeg luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle henkilökohtaisesti personoidun mediakokemuksen. Näytettäväksi valitaan kävijälle parhaiten soveltuvat sisällöt. Julkaisija seuraa, millaiset sisällöt ovat nousussa, jotta osattaisiin luoda kiinnostavampaa sisältöä. Kävijää kiinnostaneiden sisältöjen perusteella voidaan jakaa artikkeleita vastaavanlaisille kävijäprofiileille. Kävijät nauttivat personoidusta mediakokemuksestaan enemmän.

Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä

DMP mahdollistaa datan louhinnan, analysoinnin, segmentoinnin ja hyödyntämisen juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa – reaaliaikaisesti. Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys.

Lisätietoja: Petri Kokkonen, petri.kokkonen(a) relevant.fi, +358 40 833 5077.
Lähde: Cxense.

Jaa tämä:

Lue myös:

Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään.

Lue lisää

Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Mitä eroa on Google AdSensen ja DoubleClick AdExchangen välillä?

2017/11/17

Monille verkkosivustoille, niin suurille ja pienille, mainonta on usein yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Jos pohdit eroa Google Adsensen ja DoubleClick AdExhangen välillä, löydät täältä joitakin olennaisimpia.

Lue lisää

Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

Lue lisää

Relevant Audiencessa tarjolla jo 300 segmenttiä mainostajille

2017/11/15

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita, läpinäkyviä kohderyhmäsegmenttejä mainostajille ostettavaksi ohjelmallisesti. Tavoitteenamme on tuoda sopivimmat yleisöt helposti mainostajien saataville. Tarjolla on nyt yhteensä jo yli 300 erilaista yleisösegmenttiä, jotka koostuvat kattavasta valikoimasta demografioita ja kiinnostuksen kohteita. 

Lue lisää