Mitä segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan?

2017/05/30

“Data on uusi öljy” -ilmaisusta on tullut päätöksentekijöiden keskuudessa yleinen ja sitä vertauskuvaa kuulee kaikkialla. Datan rooli ja tärkeys on laajasti hyväksytty, mutta oivalluksen vieminen käytännön tasolle ottaa oman aikansa.  Googlen haku tuo sanalle Data yli miljardi osumaa, mutta minkälaisia dataan segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan ja mitkä toimialat investoivat dataan? Mainostajille tällainen tieto antaa näkemyksen siitä, hyödyntävätkö samaan kategoriaan kuuluvat yritykset dataa ja mitkä yleisösegmentit toimivat tietyillä toimialalla. Julkaisijat taas saavat lisätietoa halutuimmista segmenteistä ja mainostajista, jotka tyypillisimmin segmenttejä hyödyntävät.

Euroopan datamarkkinan kohokohdat 2016

Toimialoittain

Matkailu ja vapaa-aika: Piikki segmenttien ostoissa kesälomien aikaan. Lentoyhtiöillä suurimmat budjetit. Datan hyödyntäminen matkailun ja vapaa-ajan alalla on kasvanut nopeasti. Etenkin halpalentoyhtiöt, hotellit ja matkanvarauspalvelut ostavat ja hyödyntävät dataa verkossa.

Elektroniikka ja tietokoneet: Dataostot lähes tuplaantuivat loppuvuoden 2016 aikana verrattuna keskimääräisiin ostoihin kvartaaleittain. 69% ostoista keskittyy B2B myyntiin, haluttua dataa mm. ammattiryhmät, yritykset ja B2B-ohjelmistojen ostoaikomukset.

Rahoitus: Pankeilla suurimmat budjetit. Vakuutusyhtiöllä ostot ovat 2,5 kertaistuneet vuoden aikana. Segmentit: sosiaaliluokka, sosiodemografiset profiilit, nuoret, korkeasti koulutetut kaupunkilaiset, milleniaalit ja sijoittajat. Kysyntä on kaksinkertaistunut vuodessa kohderyhmissä, jotka voidaan liittää rahoitus- ja kiinteistöpalveluihin.

Autoteollisuus: Luxus autoteollisuuden dataostot ovat 1,8 kertaistuneet vuoden aikana. 47% datan ostoista kohdistui tiettyjen automerkkien omistajiin. Tyypillisesti brändit kohdentavat kuluttajiin, joilla on kyseisen brändin auto, mutta Luxus merkit kohdentavat myöskin kilpailijoiden vastaavien merkkien omistajiin.

Vähittäiskauppa: Kasvua dataostoissa kaikilla vähittäiskaupan aloilla. Supermarketit, ruokaketjuista vaatteisiin ja koti&puutarha brändit kolminkertaistivat dataostojen määrän vuoden 2016 viimeisellä kvartaalilla. Markettien ja tavaratalojen ostoista 50% kohdistuu kotitalouksiin, joissa on lapsia.

Palvelut ja teollisuus: Mainostajien data panostukset kaksinkertaistuneet vuodessa palveluiden ja teollisuuden aloilla. Erityisesti hyödyllisyyspalveluiden datan käyttö on kasvussa. Mainostaja kohdentavat erityisesti nuorille kodinrakentajille ja mukavuudenhaluisille kodinomistajille. Haluttuja kohderyhmiä ovat nuoret, koulutetut kaupunkiasuntojen vuokraajat sekä korkean nettovarallisuuden omistavat ja varakkaat perheet.

Markkina kasvaa Euroopassa

Lue lisää data ostamisesta ja myymisestä:
Oman datan kaupallistaminen
Laadukkaita yleisöjä mainostajille

Lähde: Eyeota 2016 Annual Index Report

Jaa tämä:

Lue myös:

Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään.

Lue lisää

Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Mitä eroa on Google AdSensen ja DoubleClick AdExchangen välillä?

2017/11/17

Monille verkkosivustoille, niin suurille ja pienille, mainonta on usein yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Jos pohdit eroa Google Adsensen ja DoubleClick AdExhangen välillä, löydät täältä joitakin olennaisimpia.

Lue lisää

Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

Lue lisää

Relevant Audiencessa tarjolla jo 300 segmenttiä mainostajille

2017/11/15

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita, läpinäkyviä kohderyhmäsegmenttejä mainostajille ostettavaksi ohjelmallisesti. Tavoitteenamme on tuoda sopivimmat yleisöt helposti mainostajien saataville. Tarjolla on nyt yhteensä jo yli 300 erilaista yleisösegmenttiä, jotka koostuvat kattavasta valikoimasta demografioita ja kiinnostuksen kohteita. 

Lue lisää