Mitä segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan?

2017/05/30

“Data on uusi öljy” -ilmaisusta on tullut päätöksentekijöiden keskuudessa yleinen ja sitä vertauskuvaa kuulee kaikkialla. Datan rooli ja tärkeys on laajasti hyväksytty, mutta oivalluksen vieminen käytännön tasolle ottaa oman aikansa.  Googlen haku tuo sanalle Data yli miljardi osumaa, mutta minkälaisia dataan segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan ja mitkä toimialat investoivat dataan? Mainostajille tällainen tieto antaa näkemyksen siitä, hyödyntävätkö samaan kategoriaan kuuluvat yritykset dataa ja mitkä yleisösegmentit toimivat tietyillä toimialalla. Julkaisijat taas saavat lisätietoa halutuimmista segmenteistä ja mainostajista, jotka tyypillisimmin segmenttejä hyödyntävät.

Euroopan datamarkkinan kohokohdat 2016

Toimialoittain

Matkailu ja vapaa-aika: Piikki segmenttien ostoissa kesälomien aikaan. Lentoyhtiöillä suurimmat budjetit. Datan hyödyntäminen matkailun ja vapaa-ajan alalla on kasvanut nopeasti. Etenkin halpalentoyhtiöt, hotellit ja matkanvarauspalvelut ostavat ja hyödyntävät dataa verkossa.

Elektroniikka ja tietokoneet: Dataostot lähes tuplaantuivat loppuvuoden 2016 aikana verrattuna keskimääräisiin ostoihin kvartaaleittain. 69% ostoista keskittyy B2B myyntiin, haluttua dataa mm. ammattiryhmät, yritykset ja B2B-ohjelmistojen ostoaikomukset.

Rahoitus: Pankeilla suurimmat budjetit. Vakuutusyhtiöllä ostot ovat 2,5 kertaistuneet vuoden aikana. Segmentit: sosiaaliluokka, sosiodemografiset profiilit, nuoret, korkeasti koulutetut kaupunkilaiset, milleniaalit ja sijoittajat. Kysyntä on kaksinkertaistunut vuodessa kohderyhmissä, jotka voidaan liittää rahoitus- ja kiinteistöpalveluihin.

Autoteollisuus: Luxus autoteollisuuden dataostot ovat 1,8 kertaistuneet vuoden aikana. 47% datan ostoista kohdistui tiettyjen automerkkien omistajiin. Tyypillisesti brändit kohdentavat kuluttajiin, joilla on kyseisen brändin auto, mutta Luxus merkit kohdentavat myöskin kilpailijoiden vastaavien merkkien omistajiin.

Vähittäiskauppa: Kasvua dataostoissa kaikilla vähittäiskaupan aloilla. Supermarketit, ruokaketjuista vaatteisiin ja koti&puutarha brändit kolminkertaistivat dataostojen määrän vuoden 2016 viimeisellä kvartaalilla. Markettien ja tavaratalojen ostoista 50% kohdistuu kotitalouksiin, joissa on lapsia.

Palvelut ja teollisuus: Mainostajien data panostukset kaksinkertaistuneet vuodessa palveluiden ja teollisuuden aloilla. Erityisesti hyödyllisyyspalveluiden datan käyttö on kasvussa. Mainostaja kohdentavat erityisesti nuorille kodinrakentajille ja mukavuudenhaluisille kodinomistajille. Haluttuja kohderyhmiä ovat nuoret, koulutetut kaupunkiasuntojen vuokraajat sekä korkean nettovarallisuuden omistavat ja varakkaat perheet.

Markkina kasvaa Euroopassa

Lue lisää data ostamisesta ja myymisestä:
Oman datan kaupallistaminen
Laadukkaita yleisöjä mainostajille

Lähde: Eyeota 2016 Annual Index Report

Comments

comments

Lue myös:

Mitä tarkoittaa Look-alike mallinnus ja miten se toimii?

2018/01/16

Analysoimalla dataa voidaan tunnistaa minkälaiset yleisöt ovat yrityksen parhaita asiakkaita. Tunnistamisen jälkeen voidaan dataa hyödyntäen kohdistaa heille sopivia markkinointitoimenpiteitä. Mutta miten voimme tavoittaa enemmän samankaltaisia yleisöjä kuin parhaat asiakkaamme ja saada lisää asiakkaita kustannustehokkaasti?

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Mikael Roupé

2018/01/15

Mikael Roupé on aloittanut Relevantilla Digital Business Managerina marraskuussa 2017. Mikael keskittyy viime vuonna lanseeratun datan markkinapaikan Relevant Audiencen Ruotsin toimintojen kehittämiseen. Mikael on toiminut digitaalisen liiketoiminnan parissa jo yli vuosikymmenten ja hänellä on laaja osaaminen datan analysoinnista pohjautuen erityisesti InsightOne ja Experian – järjestelmiin.

Lue lisää

Uudenlainen lukijaindeksi avaa sisällöntuotannon ja lukijoiden mieltymysten välisiä eroja

2018/01/03

Liian moni artikkeli käsittelee urheilua, enemmän sisältöä kaivattaisiin taas perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen. Suhdeluvut saattavat vaihdella sen mukaan, millä tapaa julkaisijat asioista kirjottavat. Esimerkiksi nämä asiat tulivat ilmi Ruotsalaisen natiivimainontaan keskittyneen Strosslen hiljattan valmistuneesta Eurooppalaisesta lukijatutkimuksesta.

Lue lisää

Kiitokset kuluneesta vuodesta!

2017/12/20

Paljon on ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana. Yhteenvetona voisi sanoa, että vuosi 2017 oli Relevantille datan, kehityksen, kansainvälisen kasvun, uusien kollegoiden ja tottakai myös loistavien asiakkaiden vuosi. Paljon on ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana. Yhteenvetona voisi sanoa, että vuosi 2017 oli Relevantille datan, kehityksen, kansainvälisen kasvun, uusien kollegoiden ja tottakai myös loistavien asiakkaiden vuosi. Tässä muutamia kohokohtia vuoden varrelta.

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Samuel Palmér

2017/12/14

Samuel on aloittanut lokakuussa Relevantilla System Architectina. Samuel työskentelee yhdessä kehitystiimimme kanssa RelevantApps tuotteen parissa. Kysyimme Samuelilta muutamia kysymyksiä ja ensifiiliksiä osana Relevantin tiimiä.

Lue lisää