Mistä tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

2017/08/17

Mainostilan ostamisen sijaan mainostajat siirtyvät ostamaan enemmän kohderyhmiä. Mainoksia voidaan kohdentaa esim. demografisiin tekijöihin, käyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin perustuen yli mediarajojen. Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Tässä muutama vinkki, joista voi lähteä liikkeelle:

1. Mistä tiedot on kerätty?

Kaikkea dataa ei ole kerätty yhtäläisesti ja laatu vaihtelee. Laatuun on olennaista kiinnittää huomioita silloin kun halutaan luoda hyvät mahdollisuudet verkkokampanjan onnistumiselle. Ennen kuin ryhdyt ostamaan dataa, kannattaa selvittää mistä datan tarjoajan tiedot on kerätty. Valitettavasti on olemassa esimerkkejä siitä, ettei datan lähde ei välttämättä edes itse tiedä, että heiltä kerättyä dataa on myynnissä. Epäilykset datan laadusta heräävät silloin kun lähdettä ei voida avoimesti kertoa.

2. Miten segmentit on luotu?

Seuraavaksi on paikallaan selvittää, miten data on kerätty ja miten yleisösegmentit on luotu? Segmenttejä voidaan muodostaa monella eri tavalla. On paljon helpompi arvioida data hyötyä mainoskampanjalle, jos tiedossa on mitä yleisösegmentit sisältävät ja miten ne on rakennettu. Avoimuus ja laatu kulkevat tässäkin usein käsi kädessä.

3. Miten vanhaa data on?

Datan laadun kannalta on merkittävää myös miten vanhaa se on. “Oikeassa paikassa, oikeaan aikaan” kuulostaa siltä, että ainakin joissain tapauksissa datan on syytä olla reaaliaikaista. Datan laatuun vaikuttaa olennaisesti se, jos se on kerätty jo kauan aikaa sitten, mutta tilanne vaihtelee myös tapauksittain. Jos olen kiinnostunut tavoittamaan esim. golfin pelaajia voi data helposti olla jopa yli 90 päivää vanhaa. Mutta jos haluat tavoittaa esim. äkkilähtöä etsiviä matkaajia on datan oltava korkeintaan muutaman päivän vanhaa tai reaaliaikaista.

4. Miten lähteä liikkeelle?

Tottakai mielenkiintoisinta mainoskampanjan kannalta on tietää miten data toimii. Kun asiakkaat on segmentoitu on helpoin lähteä liikkeelle sillä, että hyödyntää dataa joka menee segmenttien kanssa yksiin. Mutta aina se ei ole niin yksinkertaista. Yksi tapa löytää laadukasta ja mainostajan tarpeisiin sopivinta dataa on luoda useampi testikampanja pienemmällä budjetilla ja verrata kampanjan tuloksia suhteessa muihin kampanjoihin. Markkinat ovat erilaisia, paikallinen palveluntarjoaja pystyy useimmiten tarjoamaan mainostajalle parhaan arvon.

5. Mitä hyötyä datan ostamisesta on?

Laadukas data tarkoittaa vähemmän hukkaan heitettyä budjettia ja turhista mainosnäytöistä maksamista. Laadukas data konvertoi nopeammin ja viestii helposti käytetyn datan laadusta ja hyödyllisyydestä mainostajalle. Kun olet selvittänyt itsellesi mikä toimii, osaat jatkossa käyttää mainosbudjetin tehokkaammin ja järkevämmin.

Etsitkö laadukkaita yleisösegmenttejä mainostajille?
Lue lisää Relevant Audiencesta

Jaa tämä:

Lue myös:

Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään.

Lue lisää

Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Mitä eroa on Google AdSensen ja DoubleClick AdExchangen välillä?

2017/11/17

Monille verkkosivustoille, niin suurille ja pienille, mainonta on usein yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Jos pohdit eroa Google Adsensen ja DoubleClick AdExhangen välillä, löydät täältä joitakin olennaisimpia.

Lue lisää

Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

Lue lisää

Relevant Audiencessa tarjolla jo 300 segmenttiä mainostajille

2017/11/15

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita, läpinäkyviä kohderyhmäsegmenttejä mainostajille ostettavaksi ohjelmallisesti. Tavoitteenamme on tuoda sopivimmat yleisöt helposti mainostajien saataville. Tarjolla on nyt yhteensä jo yli 300 erilaista yleisösegmenttiä, jotka koostuvat kattavasta valikoimasta demografioita ja kiinnostuksen kohteita. 

Lue lisää