Mistä tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

2017/08/17

Mainostilan ostamisen sijaan mainostajat siirtyvät ostamaan enemmän kohderyhmiä. Mainoksia voidaan kohdentaa esim. demografisiin tekijöihin, käyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin perustuen yli mediarajojen. Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Tässä muutama vinkki, joista voi lähteä liikkeelle:

1. Mistä tiedot on kerätty?

Kaikkea dataa ei ole kerätty yhtäläisesti ja laatu vaihtelee. Laatuun on olennaista kiinnittää huomioita silloin kun halutaan luoda hyvät mahdollisuudet verkkokampanjan onnistumiselle. Ennen kuin ryhdyt ostamaan dataa, kannattaa selvittää mistä datan tarjoajan tiedot on kerätty. Valitettavasti on olemassa esimerkkejä siitä, ettei datan lähde ei välttämättä edes itse tiedä, että heiltä kerättyä dataa on myynnissä. Epäilykset datan laadusta heräävät silloin kun lähdettä ei voida avoimesti kertoa.

2. Miten segmentit on luotu?

Seuraavaksi on paikallaan selvittää, miten data on kerätty ja miten yleisösegmentit on luotu? Segmenttejä voidaan muodostaa monella eri tavalla. On paljon helpompi arvioida data hyötyä mainoskampanjalle, jos tiedossa on mitä yleisösegmentit sisältävät ja miten ne on rakennettu. Avoimuus ja laatu kulkevat tässäkin usein käsi kädessä.

3. Miten vanhaa data on?

Datan laadun kannalta on merkittävää myös miten vanhaa se on. “Oikeassa paikassa, oikeaan aikaan” kuulostaa siltä, että ainakin joissain tapauksissa datan on syytä olla reaaliaikaista. Datan laatuun vaikuttaa olennaisesti se, jos se on kerätty jo kauan aikaa sitten, mutta tilanne vaihtelee myös tapauksittain. Jos olen kiinnostunut tavoittamaan esim. golfin pelaajia voi data helposti olla jopa yli 90 päivää vanhaa. Mutta jos haluat tavoittaa esim. äkkilähtöä etsiviä matkaajia on datan oltava korkeintaan muutaman päivän vanhaa tai reaaliaikaista.

4. Miten lähteä liikkeelle?

Tottakai mielenkiintoisinta mainoskampanjan kannalta on tietää miten data toimii. Kun asiakkaat on segmentoitu on helpoin lähteä liikkeelle sillä, että hyödyntää dataa joka menee segmenttien kanssa yksiin. Mutta aina se ei ole niin yksinkertaista. Yksi tapa löytää laadukasta ja mainostajan tarpeisiin sopivinta dataa on luoda useampi testikampanja pienemmällä budjetilla ja verrata kampanjan tuloksia suhteessa muihin kampanjoihin. Markkinat ovat erilaisia, paikallinen palveluntarjoaja pystyy useimmiten tarjoamaan mainostajalle parhaan arvon.

5. Mitä hyötyä datan ostamisesta on?

Laadukas data tarkoittaa vähemmän hukkaan heitettyä budjettia ja turhista mainosnäytöistä maksamista. Laadukas data konvertoi nopeammin ja viestii helposti käytetyn datan laadusta ja hyödyllisyydestä mainostajalle. Kun olet selvittänyt itsellesi mikä toimii, osaat jatkossa käyttää mainosbudjetin tehokkaammin ja järkevämmin.

Etsitkö laadukkaita yleisösegmenttejä mainostajille?
Lue lisää Relevant Audiencesta

Comments

comments

Lue myös:

Mitä tarkoittaa Look-alike mallinnus ja miten se toimii?

2018/01/16

Analysoimalla dataa voidaan tunnistaa minkälaiset yleisöt ovat yrityksen parhaita asiakkaita. Tunnistamisen jälkeen voidaan dataa hyödyntäen kohdistaa heille sopivia markkinointitoimenpiteitä. Mutta miten voimme tavoittaa enemmän samankaltaisia yleisöjä kuin parhaat asiakkaamme ja saada lisää asiakkaita kustannustehokkaasti?

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Mikael Roupé

2018/01/15

Mikael Roupé on aloittanut Relevantilla Digital Business Managerina marraskuussa 2017. Mikael keskittyy viime vuonna lanseeratun datan markkinapaikan Relevant Audiencen Ruotsin toimintojen kehittämiseen. Mikael on toiminut digitaalisen liiketoiminnan parissa jo yli vuosikymmenten ja hänellä on laaja osaaminen datan analysoinnista pohjautuen erityisesti InsightOne ja Experian – järjestelmiin.

Lue lisää

Uudenlainen lukijaindeksi avaa sisällöntuotannon ja lukijoiden mieltymysten välisiä eroja

2018/01/03

Liian moni artikkeli käsittelee urheilua, enemmän sisältöä kaivattaisiin taas perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen. Suhdeluvut saattavat vaihdella sen mukaan, millä tapaa julkaisijat asioista kirjottavat. Esimerkiksi nämä asiat tulivat ilmi Ruotsalaisen natiivimainontaan keskittyneen Strosslen hiljattan valmistuneesta Eurooppalaisesta lukijatutkimuksesta.

Lue lisää

Kiitokset kuluneesta vuodesta!

2017/12/20

Paljon on ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana. Yhteenvetona voisi sanoa, että vuosi 2017 oli Relevantille datan, kehityksen, kansainvälisen kasvun, uusien kollegoiden ja tottakai myös loistavien asiakkaiden vuosi. Paljon on ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana. Yhteenvetona voisi sanoa, että vuosi 2017 oli Relevantille datan, kehityksen, kansainvälisen kasvun, uusien kollegoiden ja tottakai myös loistavien asiakkaiden vuosi. Tässä muutamia kohokohtia vuoden varrelta.

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Samuel Palmér

2017/12/14

Samuel on aloittanut lokakuussa Relevantilla System Architectina. Samuel työskentelee yhdessä kehitystiimimme kanssa RelevantApps tuotteen parissa. Kysyimme Samuelilta muutamia kysymyksiä ja ensifiiliksiä osana Relevantin tiimiä.

Lue lisää