Mediatilan myynti ohjelmallisesti – mitä tarkoittaa Header Bidding?

2016/10/26


Mediatilan ohjelmallinen myyminen on noussut merkittäviksi osaksi medioiden arkea. Mediatilan myynti ohjelmallisesti mielletään helposti automatisoiduksi tapahtumaksi, mutta automaation rakentaminen myyjän ja ostajan yhdistämiseksi vaati toki taustatyötä.  Header bidding on yksi monista automatisoidun kaupankäynnin tekniikoista, jota käyttäen julkaisija voi saada tehokkaammin tuottoa mainosinventaaristaan.

Miten se toimii?

Header bigging on kehittynyt tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan. Näin toimimalla voidaan vaikuttaa mainostilasta saataviin tuottoihin.

Käytännössä sivuston julkaisija lisää header-tagiin pätkän javascript koodia. Kun sivusto ladataan koodi tavoittaa tuetut mainoshuutokaupat ja ostoalustat (SSP) jopa ennen kuin julkaisijan itse suoraan myymiä kampanjoita kutsutaan. Hinnan määräytymisessä voidaan ottaa mukaan kaikki mainosinventaari, ei ainoastaan se, joka jää jäljelle julkaisijan suoraan myymien kampanjoiden jälkeen.

Valitse kumppanisi huolella

Monimutkaisen käyttöönoton lisäksi suurin ongelma on, että Header biddingin käyttö sivustolla saattaa hidastaa sivun latautumisaikaa. Sivuston hidastuminen on julkaisijan kannalta erittäin merkittävä asia, koska se saattaa lisätä adblockerien käyttöä sivustolla latausajan nopeuttamiseksi. Yhteistyökumppanit on syytä valita huolellisesti ikävien yllätyksien välttämiseksi.

header-auction | Relevant

Lisätietoja mediatilan ohjelmallisen myynnin tekniikoista saat ottamalla yhteyttä Relevantiin.

Jaa tämä:

Lue myös:

Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään.

Lue lisää

Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Mitä eroa on Google AdSensen ja DoubleClick AdExchangen välillä?

2017/11/17

Monille verkkosivustoille, niin suurille ja pienille, mainonta on usein yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Jos pohdit eroa Google Adsensen ja DoubleClick AdExhangen välillä, löydät täältä joitakin olennaisimpia.

Lue lisää

Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

Lue lisää

Relevant Audiencessa tarjolla jo 300 segmenttiä mainostajille

2017/11/15

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita, läpinäkyviä kohderyhmäsegmenttejä mainostajille ostettavaksi ohjelmallisesti. Tavoitteenamme on tuoda sopivimmat yleisöt helposti mainostajien saataville. Tarjolla on nyt yhteensä jo yli 300 erilaista yleisösegmenttiä, jotka koostuvat kattavasta valikoimasta demografioita ja kiinnostuksen kohteita. 

Lue lisää