DMP:n kolme tärkeintä ominaisuutta: #3 Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

2017/12/07

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan kolmas ja viimeinen osa, joka keskittyy yksityisiin datan markkinapaikkoihin ja datayhteisöihin:

Ominaisuus #3: Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

Siirryttäessä kolmannen osapuolen datan hyödyntämisestä segmentoinnissa kohti yksilöityä asiakaskohtaista näkymää yhdistävät markkinoijat dataa useista eri lähteistä. Trendi vahvistuu entisestään kun asiakaskohtaisen näkymän luomiseen käytetään DMP:tä. Datan yhdistämiseen liittyvät vastuut tiukentuvat entisestään kun EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR) astuu voimaan 2018.

Omaa dataa hyödynnettäessä (1st part) tulee pian raja vastaan siinä, mitä tietoa on saatavilla ja miten sitä voidaan hyödyntää. Oman datan laatuun on helppo luottaa, mutta se ei aina korvaa sitä tosiasiaa että tavoitettavuus saattaa määrällisesti jäädä alhaiseksi. Ensimmäisen osapuolen datan rikastuttaminen kolmannen osapuolen segmenttitason datalla ei tuo paljon tilanteeseen lohtua, jos läpinäkyvyys ei lisäänny markkinassa ja osapuolet eivät pidä huolta voimassa olevan lainsäädännön noudattamisesta. Myöskään segmenttitasoinen data ei välttämättä riitä täyttämään markkinoijan tarpeita.

Sen sijaan mennään enemmän kohti toisen osapuolen datakumppanuuksia, joissa kumpikin osapuoli pääsee hyödyntämään laadukasta, läpinäkyvää ja luotettavaa dataa sekä saa segmenttitasoisen datan lisäksi mahdollisuuden myös asiakaskohtaisen 1:1 datan hyödyntämiseen. Yhteistyötä datan osalta on toteutettu paljon, mutta tällä hetkellä voimakkaassa kasvussa on yksityiset datan markkinapaikat. Tekoälyn hyödyntäminen vie entisestään kohti yksityisen datan jakamista: data yhteistyötä 1:1 tasoisen datan hyödyntämiseksi. Tulemme näkemään monenlaisia toimintamalleja DMP:tä hyödyntävien ensimmäisen osapuolen datan avaamisesta toisille osapuolille vastavuoroisen hyödyn saavuttamiseksi.

Lue aikaisemmin ilmestyneet osat DMP:n tärkeimmistä ominaisuuksista:
Ominaisuus #1 – Asiakaskohtainen näkymä
Ominaisuus #2 – Tekoäly

Jaa tämä:

Lue myös:

Ohjelmallinen mainonnan myynti – mihin kiinnittää eniten huomiota juuri nyt?

2017/12/13

Ohjelmallinen mainonnan myynti on antanut verkkomainonnan myynnille uudet kasvot. Ohjelmallisen mainonnan myynnin ympärillä käydään paljon keskustelua – niinpä haluammekin jakaa muutaman asian, johon meidän mielestämme kannattaa kiinnittää eniten huomiota juuri nyt.

Lue lisää

Relevantin toiminnot Ruotsissa laajenevat

2017/12/08

Relevant avasi toimiston Tukholmassa lokakuussa, jolloin siellä aloitti myös ensimmäinen työntekijämme. Nyt voi Ruotsin toiminnot laajenevat ja voimme iloksemme toivottaa tervetulleeksi tiimimme uusimman jäsenen Mikael Roupén.

Lue lisää

Helsingin toimistollemme haussa: Adops specialist / Programmatic specialist

2017/12/05

Haemme tuntityöntekijää kehittymään verkkomainonnanhallinnan ammattilaiseksi. Tehtävä sopii hyvin esimerkiksi opiskelijalle, mutta olemme aina kiinnostuneita myös kokeneemmista osaajista.

Lue lisää

Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #2 Tekoäly

2017/11/30

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. Tässä 3 blogitekstin sarjan toinen osa, joka keskittyy Tekoälyyn.

Lue lisää

Relevant mukaan IAB Finlandin hallitukseen

2017/11/24

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 22.11. uuden hallituksen. Yksi uuteen hallitukseen valituista jäsenistä on Relevantin toimitusjohtaja Petri Kokkonen.

Lue lisää