GDPR – Markkinoinnin ja median parempi aikakausi?

2016/11/08

Yleinen tietosuoja asetus GDPR (General Data Protection Regulation) astuu EU:ssa voimaan keväällä 2018. Voimaantulon vaikutus medioihin ja mainostajiin on merkittävä, sillä asetuksen myötä EU:n alueella asuville henkilölle tulee antaa mahdollisuus kontrolloida omaa dataa ja tehdä sen käyttöön liittyvä päätöksiä. Se luo merkittäviä uusia velvoitteita yritykselle, jotka käsittelevät dataa. Asetuksen laiminlyöminen voi johtaa tuntuviin sakkoihin.

Kysyimme kahdelta asiantuntijalta mitä DGPR:n voimaantulo merkitsee ja mikä on sen vaikutus datan hyödyntämisen kannalta eri sidosryhmille.

Anna-Riitta Vuorenmaa, partner at Privago:

Anna-Riitta Vuorenmaa, partner at PrivagoEräs GDPR:n tavoite on, että Euroopan kansalaiset voisivat tehokkaammin hallita tietoprofiilejaan tai ”digitaalista jalanjälkeään”. Kansalaisille annetaan oikeus esimerkiksi tietojen tarkasteluun, editointiin ja vaikkapa kolmannelle osapuolelle siirtämiseen. Lisäksi kansalaisilla tulee olla oikeus kieltää tietojen käyttö. Tämä koskee myös big data -järjestelmiä, mikä tarkoittaa, että järjestelmien on kyettävä jatkossa jäljittämään, mitä tietoja keneltäkin henkilöltä on saatu, ja poistamaan kyseiset tiedot pyynnöstä. GDPR on suuri muutos ja se muuttaa myös medioiden tapaa kerätä ja myydä dataa.

Kuluttajan täytyy ymmärtää, mihin dataa kerätään, miten sitä käsitellään ja kenen toimesta

Medioille yksi muutoksista on velvoite läpinäkyvyyteen. Kuluttajan täytyy ymmärtää, mihin dataa kerätään, miten sitä käsitellään ja kenen toimesta. Sivuston vierailijalta ei voi enää kerätä dataa pyytämällä suostumusta kryptisillä sopimuksilla tai hiljaisella myöntymisellä eikä jakaa dataa eteenpäin kertomatta siitä kuluttajille. Dataa ei voida enää keräillä ja varastoida tulevaisuutta varten, eikä dataa paketoida varmuuden vuoksi. Monessa yrityksessä tämä muutos on nykytilanteeseen verrattuna hyvin merkittävä. Median pitää tarjota työkalut, joilla kuluttaja pääsee poistamaan tai muokkaamaan hänestä kerättyä dataa.

Mediatoimistojen kohdalla tilanne on myös mielenkiintoinen. Mediatoimistojen valttikorttina asiakkaidensa kohdennetun markkinoinnin tehostamiseen on monimutkainen verkosto datatuottajia ja analysointisoftia. Jotta toimistot voivat jatkaa aiempaan tapaan, kuluttajien pitäisi voida hyväksyä mediatoimistojen datan käsittely. Kysymys kuuluu, miten monimutkainen datan käsittely kommunikoidaan selkeästi niin, että käyttäjä iloisesti hyväksyy sen?

Aloita valmistautuminen taustatyöllä

GDPR:ään valmistautuminen on hyvä aloittaa taustatyöllä. Tarkista yrityksesi datankeräysprosessit ja tietosuoja-asetukset. Arvioi henkilötietojen käsittelyn tarpeellisuus ja siihen liittyviä riskejä sekä tapoja, joilla riskejä voitaisiin vähentää. Selvitä millä tavalla yrityksessä reagoidaan rekisteröityjen pyyntöön tarkistaa tai poistaa itseään koskevat tiedot yrityksen rekistereistä ja tutki erilaisia työkaluja läpinäkyvyyden ja kuluttajien vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi.

GDPR:n ei ole tarkoitus estää markkinointia. Yhtenäinen sääntely pyrkii tukemaan kansainvälisen liiketoiminnan edellytyksiä ja vahvistaa kuluttajien luottamusta. Mainostajat, mainosverkostot, mediat ja toimistot kantavat yhdessä vastuun datan keräyksestä ja siitä että mainoskampanjat noudattavat tietosuoja-asetusta.

Lue lisää: Privagon nettisivu

Allan Sørensen, Chair of IAB Europe’s Policy Committee:

Vaikka on vielä hieman epäselvAllan Sørensen, Chair of IAB Europe’s Policy Committeeää, miten GDPR:n voimaantulo vaikuttaa digitaalisen median- ja mainonnan alaan käytännössä, on selvää että sidosryhmien on viisainta omaksua ja sopeutua uuden lainsäädännön vaatimuksiin ajoissa.

Tuleva Euroopan tietosuojalautakunta muodostuu nykyisen WP29 ryhmän pohjalta, sihteeristö tulee EU:n tietosuojavaltuutetun (EDPS) toimesta, joka näyttelee merkittävää roolia uuden asetuksen antamisessa. Tietosuojavaltuutettu on riippumaton valvontaviranomainen, jonka ensisijaisena tavoitteena on varmistaa, että Euroopan unionin toimielimet kunnioittavat ihmisten oikeutta yksityisyyteen ja tietosuojaan. Uusi kokoonpano muodostuu kovanluokan ammattilaisista. Edellytykset valvoa uuden asetuksen noudattamista paranevat huomattavasti.

On turvallista olettaa, että GDPR tekee datasta vielä arvokkaampaa mitä se on nyt. Mikä tahansa arvokas hyödyke tarkoittaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia niille, jotka toimivat yhteisiä sääntöjä noudattaen.

Comments

comments

Lue myös:

Mitä tarkoittaa Look-alike mallinnus ja miten se toimii?

2018/01/16

Analysoimalla dataa voidaan tunnistaa minkälaiset yleisöt ovat yrityksen parhaita asiakkaita. Tunnistamisen jälkeen voidaan dataa hyödyntäen kohdistaa heille sopivia markkinointitoimenpiteitä. Mutta miten voimme tavoittaa enemmän samankaltaisia yleisöjä kuin parhaat asiakkaamme ja saada lisää asiakkaita kustannustehokkaasti?

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Mikael Roupé

2018/01/15

Mikael Roupé on aloittanut Relevantilla Digital Business Managerina marraskuussa 2017. Mikael keskittyy viime vuonna lanseeratun datan markkinapaikan Relevant Audiencen Ruotsin toimintojen kehittämiseen. Mikael on toiminut digitaalisen liiketoiminnan parissa jo yli vuosikymmenten ja hänellä on laaja osaaminen datan analysoinnista pohjautuen erityisesti InsightOne ja Experian – järjestelmiin.

Lue lisää

Uudenlainen lukijaindeksi avaa sisällöntuotannon ja lukijoiden mieltymysten välisiä eroja

2018/01/03

Liian moni artikkeli käsittelee urheilua, enemmän sisältöä kaivattaisiin taas perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen. Suhdeluvut saattavat vaihdella sen mukaan, millä tapaa julkaisijat asioista kirjottavat. Esimerkiksi nämä asiat tulivat ilmi Ruotsalaisen natiivimainontaan keskittyneen Strosslen hiljattan valmistuneesta Eurooppalaisesta lukijatutkimuksesta.

Lue lisää

Kiitokset kuluneesta vuodesta!

2017/12/20

Paljon on ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana. Yhteenvetona voisi sanoa, että vuosi 2017 oli Relevantille datan, kehityksen, kansainvälisen kasvun, uusien kollegoiden ja tottakai myös loistavien asiakkaiden vuosi. Paljon on ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana. Yhteenvetona voisi sanoa, että vuosi 2017 oli Relevantille datan, kehityksen, kansainvälisen kasvun, uusien kollegoiden ja tottakai myös loistavien asiakkaiden vuosi. Tässä muutamia kohokohtia vuoden varrelta.

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Samuel Palmér

2017/12/14

Samuel on aloittanut lokakuussa Relevantilla System Architectina. Samuel työskentelee yhdessä kehitystiimimme kanssa RelevantApps tuotteen parissa. Kysyimme Samuelilta muutamia kysymyksiä ja ensifiiliksiä osana Relevantin tiimiä.

Lue lisää