Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Tuukka Aaltonen

2017/10/10

Tuukka Aaltonen | RelevantTuukka on aloittanut heinäkuussa Relevantilla projektipäällikkönä. Tutustuttuaan tarkemmin yrityksen eri toimintoihin hän on keskittynyt etenkin mainostajien ja toimistojen datalähtöisen markkinoinnin palveluportfolion kehittämiseen ja verkkopalveluiden kaupallistamisprojekteihin. Tuukka vahvistaa Relevantin projektiosaamista ohjelmistoprojektien konsultoinnissa kerääntyneellä teknisellä ja kaupallisella osaamisellaan.

Yhtenä päivänä Tuukka saattaa auttaa toista toimistoa data- ja mainonnanhallintaohjelmistojen käyttöönottoprojektissa, toisena päivänä suunnitella mainostaja-asiakkaalle heidän liiketoimintatavoitteita tukevia mainostuksessa hyödynnettäviä datasegmenttejä ja kolmantena keskustella uusien asiakkaiden kanssa siitä miten Relevant voisi auttaa heitä kasvattamaan digitaalisen liiketoimintansa tuottoja.

Kysyimme Tuukalta muutamia kysymyksiä datan hyödyntämiseen liittyen sekä ensifiiliksiä osana Relevantin tiimiä.

Mikä on ollut työssäsi parasta ensimmäisten viikkojen aikana Relevantilla?

Erityisen hienoa Relevantilla työskentelystä tekee se, että täällä näkee markkinan molempia puolia, työkaverit ovat osaavia ja hauskoja. Miettiessäni mainostajien näkökulmasta asiaa voin kääntyä työkaverin puoleen, joka pystyy selittämään seikkaperäisesti miten sama asia toimii ja yleisesti ottaen nähdään julkaisijoiden puolella markkinaa. Toisaalta voin myös iloita toisella hetkellä erityisen hienosta kollegan Slackiimme jakamasta eläinvideosta.

Mihin ja miten dataa voidaan hyödyntää?

Yrityksissä lojuu tällä hetkellä paljon dataa nurkissa tai sitä ei edes kerätä, vaikka pienellä panostuksella sillä pystyisi parantamaan markkinointia ja palveluiden toimivuutta käyttäjille monin kerroin. Esimerkiksi sivuston käyttäjädataa keräämällä pystymme luomaan parempia palvelukokemuksia käyttäjille.

Huomatessamme ihmisten tulevan jotain tiettyä kautta palveluun ja hakevan aina asiaa x tai tunnistaessamme heidät CRM-datan kautta voimme personoida palvelua siten, että heille olennainen tieto tulee näkyviin heti palvelun etusivulla. Täysin asiakkaasta riippuen tämä asia voi olla esimerkiksi myytävä tuote tai esimerkiksi tietoa yrityksen jostakin liiketoiminta-alueesta.

Toisaalta voimme myös dataa tulkitsemalla päätellä millaisia ovat yrityksen parhaat asiakkaat. Tämän jälkeen voimme kohdentaa mainontaa juuri heille. Toisaalta voimme myös tunnistaa palvelun käyttäjistä tai esimerkiksi uutiskirjeen vastaanottajista ostoprosessin eri vaiheissa olevia käyttäjiä ja kohdistaa heille heitä puhuttelevaa mainontaa.

Millaisia riskejä datan hyödyntämiseen liittyy ja voiko siinä epäonnistua?

Kaikki data ei ole samanarvoista, joten dataa on hyvä osata kerätä oikeista paikoista ja sen jälkeen hyödyntää sopivalla tavalla. Samasta asiasta kirjoittaa myös Seth Stephens-Davidowitz keväällä julkaistussa Everybody Lies -kirjassa. Vaikka dataa olisi paljon, jos se on heikkolaatuista niin siitä ei voi tehdä oikeita tulkintoja tutkimuksessa. Sama pätee datan käytössä myynnin edistämiseen mainonnalla tai palveluiden personoinnilla.

Lähtemällä liikkeelle omalla hyvin kerätyllä datalla voidaan paremmin varmistaa, että tehdään oikeita tulkintoja ja saavutetaan oikeita käyttäjiä. Sen jälkeen tätä dataa voidaan täydentää kolmannen osapuolen datan avulla. Tällöin on kuitenkin oltava tarkkana ja suosia palveluntarjoajia, jotka pystyvät osoittamaan tarjoamansa datan luotettavuuden alkuperän. Esimerkiksi Relevantin Relevant Audience -palvelun datan osalta olemme läpinäkyviä sen suhteen ja otamme myyntiin vain dataa, jota voidaan pitää luotettavana.

Mitä hyötyä ostajalle on siitä että dataa tarjotaan palveluna?

Datalähtöinen markkinointi on ehdottomasti se suunta, johon markkinointi on siirtymässä jatkuvasti enemmän. Mitä tarkempaa ja parempaa markkinointia yritys pystyy tekemään sitä paremmat kannukset sillä on palvella nykyisiä asiakkaitaan paremmin, saada uusia hyviä asiakkaita ja voittaa kilpailijansa.

Tällä hetkellä datalähtöisen markkinoinnin aloittaminen voi kuitenkin olla monen ylitettävän aidan takana pienille ja suurillekin yrityksille. Teknologiahinnat datalähtöiseen markkinointiin voivat olla korkeat ja voivat vaatia omaa teknistä osaamista, jota kokeneillakaan markkinoinnin asiantuntijoilla ei välttämättä ole. Sen lisäksi vaaditaan analyytikkoja tulkitsemaan ja hyödyntämään dataa sekä yksinkertaisesti vain aikaa kaiken tämän toteuttamiseen.

Ostamalla datamarkkinoinnin palveluja yritys voi välttyä näiltä suurilta alkuinvestoinneilta ja saada nopeammin tuottoja investoinneilleen. Datapalveluiden ostaminen tuo myös joustovaraa yrityksille, jotka haluavat lisätä datalähtöisen markkinoinnin resurssejaan. Relevant haluaa mahdollistaa näiden palveluiden yleistymisen ja helpomman käyttöönoton kaikille parempaa markkinoinnin tekemistä haluaville.

Pystymme auttamaan mainostajia suoraan ja sen lisäksi mahdollistamme datalähtöisen markkinoinnin kasvun laajemmin tarjoamalla media- ja mainostoimistokentälle teknologiaratkaisut sekä tukipalvelut niiden käyttöön. Sen lisäksi koulutamme heidän henkilöstön, jotta he saavat kaiken irti näillä ratkaisuilla ja pystyvät paremmin palvelemaan asiakkaitaan.

Relevantin datapalvelu on pian täällä!

Relevant lanseeraa pian palvelun, joka mahdollistaa mainostajille ja toimistoille oman datan hyödyntämisen palvelun muodossa. Sinun ei tarvitse itse hankkia prosessiin tarvittavia teknologioita eikä oman datan hyödyntäminen vaadi sinulta teknistä osaamista vaan teemme kaiken puolestasi. Toimistoille tarjoamme teknologian, tuen ja henkilöstön koulutuksen tähän kehittyneempään tapaan tehdä markkinointia, jotta yhä useammat markkinoinnin asiantuntijat pystyvät palvelemaan asiakkaitaan paremmin. Tarkoituksena on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita mainostajille sekä toimistoille helposti ja kustannustehokkaasti.

Pyrimme pitämään asiakkaamme ajan tasalla tuotteiden kehityksestä, jos et ole vielä mukana uutiskirjeemme postituslistalla voit hypätä mukaan tästä:

Sähköposti*

Jaa tämä:

Lue myös:

Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään.

Lue lisää

Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Mitä eroa on Google AdSensen ja DoubleClick AdExchangen välillä?

2017/11/17

Monille verkkosivustoille, niin suurille ja pienille, mainonta on usein yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Jos pohdit eroa Google Adsensen ja DoubleClick AdExhangen välillä, löydät täältä joitakin olennaisimpia.

Lue lisää

Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

Lue lisää

Relevant Audiencessa tarjolla jo 300 segmenttiä mainostajille

2017/11/15

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita, läpinäkyviä kohderyhmäsegmenttejä mainostajille ostettavaksi ohjelmallisesti. Tavoitteenamme on tuoda sopivimmat yleisöt helposti mainostajien saataville. Tarjolla on nyt yhteensä jo yli 300 erilaista yleisösegmenttiä, jotka koostuvat kattavasta valikoimasta demografioita ja kiinnostuksen kohteita. 

Lue lisää