Relevant näkökulma: Better Ads loi standardit paremmalle verkkomainonnalle

2017/05/05

charlotteMainonta rahoittaa mediaa ja monenlaista sisältöä kokonaan tai osittain. Verkkomainonta mahdollistaa myös sosiaalisen median palveluja. Kuluttajat ovat kuitenkin usein turhautuneita verkkomainoksiin, jotka häiritsevät heidän käyttökokemustaan – keskeyttävät tai hidastavat selailua. Myös mainonnanesto-ohjelmien käyttö lisääntyy.

Tilanne on luonut tarpeen yhteiselle hankkeelle laadukkaampien mainoskokemusten edistämiseksi. Coalition for Better Ads useiden alan järjestöjen ja yritysten yhteinen kansainvälinen hanke, loi standardit paremmalle verkkomainonnalle. Hanke puuttuu haasteisiin, joita mainonnan estäminen aiheuttaa mainonnan tuella sisältöjään ja palveluitaan ilmaiseksi tarjoaville toimijoille. Kehityksen myötä myös mainontaa on sopeutettava niin, että se vastaa kuluttajien muuttuviin odotuksiin.

Pyysimme Better Ads hankkeessa mukana toimivaa Charlotte Thüria (CEO, IAB Sweden) kertomaan meille lisää heidän toiminnastaan.

Mikä on Better Ads?

Better Ads on mm. IAB Euroopan ja Yhdysvaltoijen yhteinen hanke. Kattavien tutkimusten pohjalta on kehitetty uusia globaaleja suosituksia mainonnalle laadukkaamman kävijäkokemuken varmistamiseksi.

Mitä Better Ads tekee?

Se luo standardeja mainonnalle, joita kaikki voivat hyödyntää. Toivottavasti nämä  standardit toimivat herätyksenä medioille ja mainostajille, jotta tutkimusten osoittamien kävijöitä ärsyttävien mainosmuotojen käyttö vähenisi.

Mikä on Better Adsin tavoite?

Tavoitteena on parantaa mainosten asemaa ja luoda paremmin tietoa mainonnalla rahoitetuista verkkopalveluista.

Miten kuluttajat liittyvät Better Adsin työhön?

Better Ads hankkeessa on keskitytty nimenomaan kuluttajiin. Standardit perustuvat kattavaan kuluttajatutkimukseen, jossa lukijat vertailevat erilaisia mainosmuotoja verkkoartikkelien yhteydessä. Yli 25 000 kuluttajaa arvioitavat 104 mainosmuotoa mobiilissa ja tietokoneella. Jo etukäteen tiedämme, että enemmistö haluaa käyttää mainosrahoitteisia verkkopalveluita.

Miten kannattaisi kohdata kuluttaja joka käyttää mainonnanestoa?

Ensinnäkin mielestäni on tärkeä varmistaa, että sivustolla tai palvelussa vierailevat saisivat tiedon siitä, että se rahoitetaan mainostuloilla. Monet yleensä unohtavat tämän. Ruotsissa meillä on standardit, jota kutsumme Ad Friendly – verkostoksi (Ett Annonsvänligt Sverige), jossa mainostajat, teknologioiden toimittajat ja julkaisijat ovat yhdessä päättäneet olla käyttämättä joitain mainosmuotoja, joiden tiedämme erityisesti häiritsevän kävijöitä. Myös sen varmistaminen, että on kuluttajien kanssa on mahdollista käydä keskustelua mainonnasta on tärkeää.

Better Ads tutkimuksesta

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin yli 25 000 internetin käyttäjän mieltymyksiä erilaisista mainosmuodoista Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Tutkimukseen sisältyi 55 mainosmuotoa tietokoneella ja 49 mainosmuotoa mobiilissa. Tulosten perusteella luotiin standardit, joihin sisältyy mainosmuodot, joka ovat kuluttajien mielestä kävijäkokemuksen kannalta parhaita vaihtoehtoja sekä  löydettiin vähiten halutut ja ärsyttävimmät mainokset, jotka todennäköisesti vaikuttavat eniten mainonnan estämiseen.

Better Ads – standardeja tukeva tutkimusmenetelmä soveltuu mittaamaan kuluttajien mieltymyksiä globaalisti sekä testaamaan digitaalisen mainonnan ympäristöjä tietokoneella ja mobiilissa. Tutkimuksia jatketaan laajemmilla alueilla ja ympäristöissä, jotta kuluttajien reaktioista eri mainosmuotoja kohtaan saattaisin tietoa kattavasti. Suosittelemme tutustumaan Better Adsin standardeihin täällä. Voit myös ladata PDF:n tästä.

Suomessa Mainostajien Liitto on kattojärjestönsä World Federation of Advertisersin kautta (WFA) mukana hankkeessa. Mainostajien liitto on eturivissä kehittämässä hyvää kauppatapaa, vastuullista markkinointia sekä markkinoinnin tehokkuutta Suomessa. Mainostajan Liiton noin 400 jäsenyritystä tulevat kaikilta toimialoilta ja edustavat yli 80 prosenttia markkinointiviestinnän panostuksista Suomessa.

Comments

comments

Lue myös:

Mitä tarkoittaa Look-alike mallinnus ja miten se toimii?

2018/01/16

Analysoimalla dataa voidaan tunnistaa minkälaiset yleisöt ovat yrityksen parhaita asiakkaita. Tunnistamisen jälkeen voidaan dataa hyödyntäen kohdistaa heille sopivia markkinointitoimenpiteitä. Mutta miten voimme tavoittaa enemmän samankaltaisia yleisöjä kuin parhaat asiakkaamme ja saada lisää asiakkaita kustannustehokkaasti?

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Mikael Roupé

2018/01/15

Mikael Roupé on aloittanut Relevantilla Digital Business Managerina marraskuussa 2017. Mikael keskittyy viime vuonna lanseeratun datan markkinapaikan Relevant Audiencen Ruotsin toimintojen kehittämiseen. Mikael on toiminut digitaalisen liiketoiminnan parissa jo yli vuosikymmenten ja hänellä on laaja osaaminen datan analysoinnista pohjautuen erityisesti InsightOne ja Experian – järjestelmiin.

Lue lisää

Uudenlainen lukijaindeksi avaa sisällöntuotannon ja lukijoiden mieltymysten välisiä eroja

2018/01/03

Liian moni artikkeli käsittelee urheilua, enemmän sisältöä kaivattaisiin taas perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen. Suhdeluvut saattavat vaihdella sen mukaan, millä tapaa julkaisijat asioista kirjottavat. Esimerkiksi nämä asiat tulivat ilmi Ruotsalaisen natiivimainontaan keskittyneen Strosslen hiljattan valmistuneesta Eurooppalaisesta lukijatutkimuksesta.

Lue lisää

Kiitokset kuluneesta vuodesta!

2017/12/20

Paljon on ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana. Yhteenvetona voisi sanoa, että vuosi 2017 oli Relevantille datan, kehityksen, kansainvälisen kasvun, uusien kollegoiden ja tottakai myös loistavien asiakkaiden vuosi. Paljon on ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana. Yhteenvetona voisi sanoa, että vuosi 2017 oli Relevantille datan, kehityksen, kansainvälisen kasvun, uusien kollegoiden ja tottakai myös loistavien asiakkaiden vuosi. Tässä muutamia kohokohtia vuoden varrelta.

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Samuel Palmér

2017/12/14

Samuel on aloittanut lokakuussa Relevantilla System Architectina. Samuel työskentelee yhdessä kehitystiimimme kanssa RelevantApps tuotteen parissa. Kysyimme Samuelilta muutamia kysymyksiä ja ensifiiliksiä osana Relevantin tiimiä.

Lue lisää