Relevant näkökulma: Better Ads loi standardit paremmalle verkkomainonnalle

2017/05/05

charlotteMainonta rahoittaa mediaa ja monenlaista sisältöä kokonaan tai osittain. Verkkomainonta mahdollistaa myös sosiaalisen median palveluja. Kuluttajat ovat kuitenkin usein turhautuneita verkkomainoksiin, jotka häiritsevät heidän käyttökokemustaan – keskeyttävät tai hidastavat selailua. Myös mainonnanesto-ohjelmien käyttö lisääntyy.

Tilanne on luonut tarpeen yhteiselle hankkeelle laadukkaampien mainoskokemusten edistämiseksi. Coalition for Better Ads useiden alan järjestöjen ja yritysten yhteinen kansainvälinen hanke, loi standardit paremmalle verkkomainonnalle. Hanke puuttuu haasteisiin, joita mainonnan estäminen aiheuttaa mainonnan tuella sisältöjään ja palveluitaan ilmaiseksi tarjoaville toimijoille. Kehityksen myötä myös mainontaa on sopeutettava niin, että se vastaa kuluttajien muuttuviin odotuksiin.

Pyysimme Better Ads hankkeessa mukana toimivaa Charlotte Thüria (CEO, IAB Sweden) kertomaan meille lisää heidän toiminnastaan.

Mikä on Better Ads?

Better Ads on mm. IAB Euroopan ja Yhdysvaltoijen yhteinen hanke. Kattavien tutkimusten pohjalta on kehitetty uusia globaaleja suosituksia mainonnalle laadukkaamman kävijäkokemuken varmistamiseksi.

Mitä Better Ads tekee?

Se luo standardeja mainonnalle, joita kaikki voivat hyödyntää. Toivottavasti nämä  standardit toimivat herätyksenä medioille ja mainostajille, jotta tutkimusten osoittamien kävijöitä ärsyttävien mainosmuotojen käyttö vähenisi.

Mikä on Better Adsin tavoite?

Tavoitteena on parantaa mainosten asemaa ja luoda paremmin tietoa mainonnalla rahoitetuista verkkopalveluista.

Miten kuluttajat liittyvät Better Adsin työhön?

Better Ads hankkeessa on keskitytty nimenomaan kuluttajiin. Standardit perustuvat kattavaan kuluttajatutkimukseen, jossa lukijat vertailevat erilaisia mainosmuotoja verkkoartikkelien yhteydessä. Yli 25 000 kuluttajaa arvioitavat 104 mainosmuotoa mobiilissa ja tietokoneella. Jo etukäteen tiedämme, että enemmistö haluaa käyttää mainosrahoitteisia verkkopalveluita.

Miten kannattaisi kohdata kuluttaja joka käyttää mainonnanestoa?

Ensinnäkin mielestäni on tärkeä varmistaa, että sivustolla tai palvelussa vierailevat saisivat tiedon siitä, että se rahoitetaan mainostuloilla. Monet yleensä unohtavat tämän. Ruotsissa meillä on standardit, jota kutsumme Ad Friendly – verkostoksi (Ett Annonsvänligt Sverige), jossa mainostajat, teknologioiden toimittajat ja julkaisijat ovat yhdessä päättäneet olla käyttämättä joitain mainosmuotoja, joiden tiedämme erityisesti häiritsevän kävijöitä. Myös sen varmistaminen, että on kuluttajien kanssa on mahdollista käydä keskustelua mainonnasta on tärkeää.

Better Ads tutkimuksesta

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin yli 25 000 internetin käyttäjän mieltymyksiä erilaisista mainosmuodoista Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Tutkimukseen sisältyi 55 mainosmuotoa tietokoneella ja 49 mainosmuotoa mobiilissa. Tulosten perusteella luotiin standardit, joihin sisältyy mainosmuodot, joka ovat kuluttajien mielestä kävijäkokemuksen kannalta parhaita vaihtoehtoja sekä  löydettiin vähiten halutut ja ärsyttävimmät mainokset, jotka todennäköisesti vaikuttavat eniten mainonnan estämiseen.

Better Ads – standardeja tukeva tutkimusmenetelmä soveltuu mittaamaan kuluttajien mieltymyksiä globaalisti sekä testaamaan digitaalisen mainonnan ympäristöjä tietokoneella ja mobiilissa. Tutkimuksia jatketaan laajemmilla alueilla ja ympäristöissä, jotta kuluttajien reaktioista eri mainosmuotoja kohtaan saattaisin tietoa kattavasti. Suosittelemme tutustumaan Better Adsin standardeihin täällä. Voit myös ladata PDF:n tästä.

Suomessa Mainostajien Liitto on kattojärjestönsä World Federation of Advertisersin kautta (WFA) mukana hankkeessa. Mainostajien liitto on eturivissä kehittämässä hyvää kauppatapaa, vastuullista markkinointia sekä markkinoinnin tehokkuutta Suomessa. Mainostajan Liiton noin 400 jäsenyritystä tulevat kaikilta toimialoilta ja edustavat yli 80 prosenttia markkinointiviestinnän panostuksista Suomessa.

Jaa tämä:

Lue myös:

Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään.

Lue lisää

Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Mitä eroa on Google AdSensen ja DoubleClick AdExchangen välillä?

2017/11/17

Monille verkkosivustoille, niin suurille ja pienille, mainonta on usein yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Jos pohdit eroa Google Adsensen ja DoubleClick AdExhangen välillä, löydät täältä joitakin olennaisimpia.

Lue lisää

Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

Lue lisää

Relevant Audiencessa tarjolla jo 300 segmenttiä mainostajille

2017/11/15

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita, läpinäkyviä kohderyhmäsegmenttejä mainostajille ostettavaksi ohjelmallisesti. Tavoitteenamme on tuoda sopivimmat yleisöt helposti mainostajien saataville. Tarjolla on nyt yhteensä jo yli 300 erilaista yleisösegmenttiä, jotka koostuvat kattavasta valikoimasta demografioita ja kiinnostuksen kohteita. 

Lue lisää