Vinkkejä mainonnanhallintajärjestelmän onnistuneeseen käyttöönottoon

2017/05/22

Suunnitteletko uuden mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönottoa tai nykyisen vaihtamista? Uuden järjestelmän käyttöönotto edellyttää perusteellista ymmärrystä järjestelmien toiminnasta sekä operatiivisesta tekemisestä. Mainonnanhallinta on yksi julkaisijoiden tärkeimpiä teknologioita. Olemme Relevantilla auttaneen vuosien varrella monissa järjestelmien käyttöönottoprojektissa ja halusimme kokemukseen perustuen jakaa muutaman tärkeän vinkin.

1 – Valitse järjestelmä, joka sopii parhaiten tarpeisiisi

Mainoinonnanhallintajärjestelmän valinnassa kannattaa vertailla eri vaihtoehtoja ja kiinnittää huomiota niihin ominaisuuksiin, jotka ovat itselle tarpeen. Järjestelmä, joka sopii yhdelle ei välttämättä ole sopivin ratkaisu jollekin toiselle, koska tarpeet vaihtelevat. Järjestelmää valittaessa on hyvä kiinnittää huomiota mm. näihin asioihin: minkälaisia ominaisuuksia järjestelmässä on, mitä mainosmuotoja järjestelmä tukee (banneri, video, mobiili, natiivi jne.), tarjoaako järjestelmä mahdollisuuden ohjelmalliseen kaupankäyntiin (RTB, Private Exchange), miten vakaa järjestelmä on, onko tarjolla paikallista asiakastukea, joka auttaa kohtuullisessa ajassa silloin kun apua tarvitaan?

2 – Älä tee kaikkea yksin

Useimmiten kaikkein kustannustehokkainta on kääntyä kokeneiden ammattilaisen puoleen sen sijaan, että yrität selvittää ja selvitä kaikesta itse. Mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönotto edellyttää perusteellista ymmärrystä järjestelmien toiminnasta sekä operatiivisesta tekemisestä. Jonkun on myös johdettava projektia ja oltava viime kädessä vastuussa projektin onnistumisesta – hyvä projektipäällikkö pitää projektin kasassa ja koko tiimin ajan tasalla ja tyytyväisenä. Älä arvio kokeneen projektipäällikön tarvetta – se on yksi avaintekijä onnistuneen käyttöönoton kannalta.

3 – Hyvä suunnitelma on tärkeä – ole realistinen

Usein projekti halutaan viedä läpi mahdollisimman nopeasti. Siinä ei varsinaisesti ole mitään väärää, mutta projektisuunnitelmaa ja aikataulua tehdessä on oltava realistinen ja otettava huomioon kaikki työvaiheet ja tarvittavat tehtävät. Hyvä projektisuunnitelma sisältää aikataulun, käyttöönoton työvaiheet ja sekä projektiin osallistuvien roolit ja tehtävät. Projektisuunnitelma on hyödyllinen projektin hallitsemiseksi sekä eri työvaiheiden ja tehtävien edistymisen seuraamiseksi. Varmista tiimin jäsenten rooleja ja tehtäviä jaettaessa, että kaikki ymmärtävät oman roolinsa ja kaikilla on asianmukaiset tiedot ja tarvittaessa apua tehtävien suorittamiseen. Huolehdi myös että sovittu aikataulu on kaikkien tiimiläisen tiedossa. Aikarajojen on oltava kohtuullisia ja saavutettavissa heti projektin alusta lähtien.

4 – Kommunikoi

Mainonnanhallinnantajärjestelmän käyttöönotto tai vaihtaminen ei ole pelkästään teknologiaa ja prosesseja. Olennainen osa on myös ihmiset, jotka työskentelevät tavoitteen saavuttamiseksi. Sen takia onnistuneen projektin kannalta tärkeää on kommunikointi. Keskity projektiin, asetettuihin aikarajoihin, tavoitteeseen ja siihen miten tavoite saavutetaan yhdessä työskentelemällä. Jos huomaat, että huomio kiinnittyy vääriin asioihin, et ole varma omasta tekemisestä tai kohtaat odottamattomia ongelmia, jaa huolenaihe muulle tiimille, jotta tilanne voidaan korjata nopeasti ja jatkaa eteenpäin. Älä epäröi kysy apua, on vaikea pysyä aikataulussa, jos jokainen yrittää selvittää kaikki haasteet yksin. Kommunikaatiota ei voi olla koskaan liikaa, mutta varmin tapa epäonnistua on ilman sitä.

5 – Muista nauttia projektista

Projekti voi tuntua aika ajoin hankalalta ja se vie aikaa, resursseja ja kärsivällisyyttä. Saattaa tuntua siltä, että koskaan ei ole oikea aika tai riittävästi aikaa projektin aloittamiseksi, mutta se on tehty, kun se on tehty ja usein se kannattaa. Kokeneen tiimin kanssa on helppo nauttia projektista ja sen tuloksista.

Suunnitteletko mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönottoa tai vaihtamista toiseen? Olemme auttaneet vuosien varrella monia asiakkaitamme vastaavissa projekteissa järjestelminä mm. Cxense Display, Adtech AOL, Admeta, DoubleClick for Publishers ja Smart Adserver. Autamme mielellämme myös sinua onnistuneen projektin läpiviemiseksi.

Haluatko kuulla lisää? Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä.

Nimi*

Yritys*

Puhelin*

Sähköposti*

Jaa tämä:

Lue myös:

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Tuukka Aaltonen

2017/10/10

Tuukka on aloittanut heinäkuussa Relevantilla projektipäällikkönä. Tutustuttuaan tarkemmin yrityksen eri toimintoihin hän on keskittynyt etenkin mainostajien ja toimistojen datalähtöisen markkinoinnin palveluportfolion kehittämiseen ja verkkopalveluiden kaupallistamisprojekteihin. Tuukka vahvistaa Relevantin projektiosaamista ohjelmistoprojektien konsultoinnissa kerääntyneellä teknisellä ja kaupallisella osaamisellaan.

Lue lisää

Julkaisija, lisää Ads.txt tiedosto sivustollesi nyt!

2017/10/10

Ads.txt tiedoston käyttöönotto on yleistynyt hyvin nopeasti. Google on ilmoittanut että marraskuusta lähtien Googlen Bid Managerin kautta voi ostaa inventaaria ainoastaan lähteistä, jotka on Ads.txt tiedostossa mainittuja valtuutettuja myyjiä, silloin jos tiedosto on käytössä.

Lue lisää

Olemme nyt virallisesti Relevant Digital Oy

2017/10/10

Datan keräämisen ja -aktivoinnin sekä online mainonnan teknologioita ja palveluita tarjoava Relevant on nyt virallisesti Relevant Digital Oy (ent. Relevant Partner 4 Media Oy). Relevantin monipuolinen data- ja teknologiaosaaminen kuten myös erittäin vahva palveluliiketoiminta tuottavat arvoa laajalle asiakasryhmälle.

Lue lisää

Hej Sverige! Relevant on nyt myös Ruotsissa!

2017/10/09

Reilu vuosi sitten aloitimme toimintamme aktiivisemmin Pohjoismaissa yhdistyessämme Tanskalaisen Digideen kanssa. Silloin avasimme toimiston Helsingin lisäksi Kööpenhaminaan. Voimme iloksemme kertoa että kasvutarinamme saa jatkoa sillä olemme viime viikolla avanneet toimiston myös Tukholmassa.

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Rasmus Josefsen

2017/09/07

Rasmus on aloittanut kesäkuussa Relevantilla Data-analyytikkona. Rasmus analysoi dataa ja luo kohderyhmiä Relevant Audienceen. Käytännössä Rasmus avustaa dataa myyviä asiakkaitamme saamaan halutuimmat ja arvokkaimmat yleisöt myytäväksi sekä datan ostajia löytämään heille eniten arvoa tuottavat yleisöt palveluistamme.

Lue lisää