Mistä tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

2017/08/17

Mainostilan ostamisen sijaan mainostajat siirtyvät ostamaan enemmän kohderyhmiä. Mainoksia voidaan kohdentaa esim. demografisiin tekijöihin, käyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin perustuen yli mediarajojen. Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Tässä muutama vinkki, joista voi lähteä liikkeelle:

1. Mistä tiedot on kerätty?

Kaikkea dataa ei ole kerätty yhtäläisesti ja laatu vaihtelee. Laatuun on olennaista kiinnittää huomioita silloin kun halutaan luoda hyvät mahdollisuudet verkkokampanjan onnistumiselle. Ennen kuin ryhdyt ostamaan dataa, kannattaa selvittää mistä datan tarjoajan tiedot on kerätty. Valitettavasti on olemassa esimerkkejä siitä, ettei datan lähde ei välttämättä edes itse tiedä, että heiltä kerättyä dataa on myynnissä. Epäilykset datan laadusta heräävät silloin kun lähdettä ei voida avoimesti kertoa.

2. Miten segmentit on luotu?

Seuraavaksi on paikallaan selvittää, miten data on kerätty ja miten yleisösegmentit on luotu? Segmenttejä voidaan muodostaa monella eri tavalla. On paljon helpompi arvioida data hyötyä mainoskampanjalle, jos tiedossa on mitä yleisösegmentit sisältävät ja miten ne on rakennettu. Avoimuus ja laatu kulkevat tässäkin usein käsi kädessä.

3. Miten vanhaa data on?

Datan laadun kannalta on merkittävää myös miten vanhaa se on. “Oikeassa paikassa, oikeaan aikaan” kuulostaa siltä, että ainakin joissain tapauksissa datan on syytä olla reaaliaikaista. Datan laatuun vaikuttaa olennaisesti se, jos se on kerätty jo kauan aikaa sitten, mutta tilanne vaihtelee myös tapauksittain. Jos olen kiinnostunut tavoittamaan esim. golfin pelaajia voi data helposti olla jopa yli 90 päivää vanhaa. Mutta jos haluat tavoittaa esim. äkkilähtöä etsiviä matkaajia on datan oltava korkeintaan muutaman päivän vanhaa tai reaaliaikaista.

4. Miten lähteä liikkeelle?

Tottakai mielenkiintoisinta mainoskampanjan kannalta on tietää miten data toimii. Kun asiakkaat on segmentoitu on helpoin lähteä liikkeelle sillä, että hyödyntää dataa joka menee segmenttien kanssa yksiin. Mutta aina se ei ole niin yksinkertaista. Yksi tapa löytää laadukasta ja mainostajan tarpeisiin sopivinta dataa on luoda useampi testikampanja pienemmällä budjetilla ja verrata kampanjan tuloksia suhteessa muihin kampanjoihin. Markkinat ovat erilaisia, paikallinen palveluntarjoaja pystyy useimmiten tarjoamaan mainostajalle parhaan arvon.

5. Mitä hyötyä datan ostamisesta on?

Laadukas data tarkoittaa vähemmän hukkaan heitettyä budjettia ja turhista mainosnäytöistä maksamista. Laadukas data konvertoi nopeammin ja viestii helposti käytetyn datan laadusta ja hyödyllisyydestä mainostajalle. Kun olet selvittänyt itsellesi mikä toimii, osaat jatkossa käyttää mainosbudjetin tehokkaammin ja järkevämmin.

Etsitkö laadukkaita yleisösegmenttejä mainostajille?
Lue lisää Relevant Audiencesta

Jaa tämä:

Lue myös:

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Tuukka Aaltonen

2017/10/10

Tuukka on aloittanut heinäkuussa Relevantilla projektipäällikkönä. Tutustuttuaan tarkemmin yrityksen eri toimintoihin hän on keskittynyt etenkin mainostajien ja toimistojen datalähtöisen markkinoinnin palveluportfolion kehittämiseen ja verkkopalveluiden kaupallistamisprojekteihin. Tuukka vahvistaa Relevantin projektiosaamista ohjelmistoprojektien konsultoinnissa kerääntyneellä teknisellä ja kaupallisella osaamisellaan.

Lue lisää

Julkaisija, lisää Ads.txt tiedosto sivustollesi nyt!

2017/10/10

Ads.txt tiedoston käyttöönotto on yleistynyt hyvin nopeasti. Google on ilmoittanut että marraskuusta lähtien Googlen Bid Managerin kautta voi ostaa inventaaria ainoastaan lähteistä, jotka on Ads.txt tiedostossa mainittuja valtuutettuja myyjiä, silloin jos tiedosto on käytössä.

Lue lisää

Olemme nyt virallisesti Relevant Digital Oy

2017/10/10

Datan keräämisen ja -aktivoinnin sekä online mainonnan teknologioita ja palveluita tarjoava Relevant on nyt virallisesti Relevant Digital Oy (ent. Relevant Partner 4 Media Oy). Relevantin monipuolinen data- ja teknologiaosaaminen kuten myös erittäin vahva palveluliiketoiminta tuottavat arvoa laajalle asiakasryhmälle.

Lue lisää

Hej Sverige! Relevant on nyt myös Ruotsissa!

2017/10/09

Reilu vuosi sitten aloitimme toimintamme aktiivisemmin Pohjoismaissa yhdistyessämme Tanskalaisen Digideen kanssa. Silloin avasimme toimiston Helsingin lisäksi Kööpenhaminaan. Voimme iloksemme kertoa että kasvutarinamme saa jatkoa sillä olemme viime viikolla avanneet toimiston myös Tukholmassa.

Lue lisää

Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Rasmus Josefsen

2017/09/07

Rasmus on aloittanut kesäkuussa Relevantilla Data-analyytikkona. Rasmus analysoi dataa ja luo kohderyhmiä Relevant Audienceen. Käytännössä Rasmus avustaa dataa myyviä asiakkaitamme saamaan halutuimmat ja arvokkaimmat yleisöt myytäväksi sekä datan ostajia löytämään heille eniten arvoa tuottavat yleisöt palveluistamme.

Lue lisää